Bernie Sanders' 2016 Advisor On Trump's Economy And Modern Monetary Theory
https://youtu.be/7cho7naef_k
転載:ケルトン教授インタビュー2019 CNBC
https://nam-students.blogspot.com/2019/06/keltoncnbc.html@
https://nam-students.blogspot.com/2019/06/2019526.html
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編集中
ステファニー・ケルトン教授、財政赤字神話について、財政とインフレについて|MMT(現代金融理論)「論」ウオッチング!
ソースはこちらhttps://www.cnbc.com/2019/03/01/bernie-sanders-economic-advisor-stephanie-kelton-on-mmt-and-2020-race.html
https://youtu.be/F9sJ32hA6A0
1.Modern Monetary Theory (MMT)
2.Then do deficits even matter?
3.How much debt is too much?
4.If deficit spending does cause inflation, is raising taxes the right way to fight it
and is it even politically feasible?
5.Stephanie Kelton on 2020 and Trump
Is it ok to be the 'King of Debt' when you are the President of the United States?
6.What was it like advising Bernie Sanders' last campaign?
7.Which Democrats do you think are in the best position to make a stand on some
of the party's big proposals in 2020?
https://youtu.be/JuhL8hCx--Y
該当インタビュー
https://youtu.be/7cho7naef_k
https://youtu.be/-99yhmKSWNE
1.Modern Monetary Theory (MMT)
Kelton: [So,]MMT starts with a really simple observation and that is that the U.S. dollar is a simple public monopoly. In other words, the United States currency comes from the United States government. It can’t come from anywhere else. So what that means is that the federal government is nothing like a household. In order for households or private businesses to be able to spend, they’ve got to come up with the money, right? And the federal government, it can never run out of money. It cannot face a solvency problem, bills coming due that it can’t afford to pay. It never has to worry about finding the money in order to be able to spend.
4:40(0:00)
7:56(3:16)
ですから、政府債務がいくらだったら多すぎるかを言うことは誰にもできません。今の日本は、債務がGDPの240パーセントほどです。米国も、今よりかなり、いや、桁違いに大きなものになるでしょう。CBOの将来予測よりもです。そこで疑問は、日本があの規模の債務をどうやって維持しているかです。 インフレ問題はありますか? 金利上昇につながっていませんか?何ら破壊的なことがありますか?日本が長年にわたり実証してきたように、これらは全部、シンプルにノーです。日本の債務はGDPの240パーセントに近いほぼ1000兆円と、とても大きな数字です。 長期金利はほぼゼロで、インフレの問題もありません。つまり、債務規模は悪影響になっていないのです。日本は私たちに本当に重要な教訓をもたらしていると思います。
9:05(4:25)
国の債務が長期にわたって増加するときのただ一つの潜在リスクは本当はインフレなのです。だから、あなたが米国に長期のインフレ問題があると思っていないならば、米国が長期債務問題に直面していると考えるのはおかしいことです。
4.赤字の支出がインフレを引き起こすならば、それを戦うために正しい方法で税金を引き上げること、
そしてそれは政治的に実行可能でしょうか?
(Malter: From my understanding, one way to fight inflation (if we do get to that point of inflation) under MMT, is to raise taxes. So my question there is: Isn’t it the wrong time to raise taxes when people are having trouble paying for basic goods? And is that even politically feasible? It seems like it would be easier to have the Fed raise rates or something like that?
私の理解では、MMTにおいては、インフレと闘う手段の一つとして(インフレがある水準に達したときの)増税があるとのことです。するとこんな疑問が出てきます。もしその時、人々が基本的な商品の支払いに困っているような状況だとすれば、増税にふさわしい時ではないのではありませんか? また増税は政治的に実現可能でしょうか? だったらFRBによる金利引き上げのような政策を選んだ方が簡単に思えるのですが?)
MMTの本当に単純な観察結果から出発します。それは米ドルは単純な公的独占であるということです。 別の言い方をすれば、アメリカ合衆国の通貨はアメリカ合衆国政府を起源としています。合衆国政府以外のところから来ることはありえません。つまり、連邦政府は一般家庭と似てはいないのです。家計や民間企業が支出するときにはお金の用意を考えておくものですよね。 政府が通貨を使い果たすことはあり得ないことになります。政府は支払い能力の問題には直面しようがありませんし、政府への請求書が支払い不能になることもありえません。
2.Then do deficits even matter?Kelton: So the deficit definitely matters. It’s just that it matters in ways that we’re not normally taught to understand. Normally, I think people tend to hear deficit and think it’s something that we should strive to eliminate, that we shouldn’t be running budget deficits. That they’re evidence of fiscal irresponsibility. And the truth is the deficit can be too big. Evidence of a deficit that’s too big would be inflation.But the deficit can also be too small. It can be too small to support demand in the economy and evidence of a deficit that is too small is unemployment. So, …
5:30(0:50)財政赤字はものすごく重要なものです。ただ重要な理由は、私たちが教えられて続けてきたような理由とは違います。ふつう人々は赤字と聞くと、何かそれを解消するために努力しなければならないものであるとか、そもそも財政赤字は発生してはいけないものだというように思ってしまいます。赤字は政府が無責任な証拠であると考えるのです。でもそれは本当は、赤字が大きすぎれば問題になるということなのです。インフレは赤字が大きすぎすぎることの証拠になります。
逆に赤字が小さすぎることもあります。 赤字が小さすぎると需要を支えることができません。失業は赤字が小さすぎることの証拠になります。 .…
If you think of the government deficit as the difference between what the government spends into the economy and what it taxes back out, then imagine a government that spends $100 into the U.S. economy but it only taxes $90 back out. We label that a government deficit and we record that on the government’s books. But what we forget to do, is pay attention to the fact that there’s now $10 somewhere in the economy that wouldn’t have been there otherwise, that is put there by the government’s deficit. In other words, their deficits become our surpluses. So when we talk about the government having all this red ink, we have to remind ourselves that their red ink becomes our black ink, and their deficits are our surpluses.
政府の赤字とは、経済の中に政府が支出した額と税で回収した額との差です。想像してみましょう。政府が米国経済に100ドルを支出し、税による回収は90ドルだけでした。これは政府の赤字であると識別され、政府の帳簿はそう記録されます。しかしこのとき、財政赤字が作り出した10ドルが経済のどこかに存在することになったという事実に注意を向けることを私たちは忘れがちです。つまり、政府の赤字とは私たちの黒字になっているのです。なので、政府の赤色ラベルについて話し合うときには、それは私たちにとっての黒ラベルになるものであること、政府の赤字は私たちの黒字であることをないつも気にかけておくことです。
The question is then: Should you expand fiscal policy? Should you run bigger budget deficits in order to boost growth? So what is the objective? What is the proper policy goal? I think the right policy goal is to maintain a balanced economy where you’re at full employment and you’re guarding against an acceleration in inflation risk.
Economists tend to understand that the kinds of things that you can do to boost longer-term growth are investments in things like education, infrastructure, R&D. Those are the sorts of things that tend to accelerate productivity growth so that longer-term real GDP growth can be higher. So there are ways in which the government can make investments today — that increase deficits today — that produce higher growth tomorrow and build in the extra capacity to absorb those higher deficits.
問題はこうなります:財政を拡大するべきでしょうか?成長を後押しするためにより多くの財政赤字を計上するべきでしょうか?では、その目的は何ですか?適切な政策目標とはいったい何ですか?そこでの正しい政策目標とは、完全雇用であり、インフレ加速のリスクを避けた、バランスの取れた経済を維持することだ考えています。
経済学者は、長期的な成長を促すために私たちにできることは、教育、インフラ、研究開発などへの投資であると考えるものです。そうした投資は生産性の成長を加速させ、長期的な実質GDP成長率を高めるでしょう。そのために政府がいま投資する方法がいろいろあるのです。いま財政赤字を増やせば、それは明日の高成長を生み出し、そのとき増えた赤字を吸収できるキャパシティが新しく追加されているのです。
7:56(3:16)3.How much debt is too much?
So it’s impossible really to put a number, nobody can. How much debt is too much debt? If you look at Japan today you see a country where the debt-to-GDP ratio is something like 240 percent. Well above, orders of magnitude above, where the U.S. is today or even where the U.S. is forecast to be in the future. And so, the question is how is Japan able to sustain a debt of that size? Wouldn’t it have an inflation problem? Wouldn’t it lead to rising interest rates? Wouldn’t this be destructive in some way? And the answer to all of those questions, as Japan has demonstrated now for years is simply: No. Japan’s debt is close to 240 percent of GDP — almost a quadrillion, that’s a very big number, yen. Long-term interest rates are very close to zero, there’s no inflation problem. And so despite the size of the debt there are no negative consequences as a result and I think Japan teaches us a really important lesson.
7:56(3:16)
ですから、政府債務がいくらだったら多すぎるかを言うことは誰にもできません。今の日本は、債務がGDPの240パーセントほどです。米国も、今よりかなり、いや、桁違いに大きなものになるでしょう。CBOの将来予測よりもです。そこで疑問は、日本があの規模の債務をどうやって維持しているかです。 インフレ問題はありますか? 金利上昇につながっていませんか?何ら破壊的なことがありますか?日本が長年にわたり実証してきたように、これらは全部、シンプルにノーです。日本の債務はGDPの240パーセントに近いほぼ1000兆円と、とても大きな数字です。 長期金利はほぼゼロで、インフレの問題もありません。つまり、債務規模は悪影響になっていないのです。日本は私たちに本当に重要な教訓をもたらしていると思います。
If you think about what happened after World War II, when the U.S. national debt went in excess of 100 percent, close to 125 percent of GDP. If we were talking about it the way we talk about it today as burdening future generations as posing a grave national security risk, we would have to scratch our heads and say, wait a minute. Do we think that our grandparents burdened the next generation with all of those bonds that were sold during World War II to win the war, build the strongest middle class, produce the longest period of peacetime prosperity, the golden age of capitalism, all of that followed in the wake of fighting World War II, increasing deficits, massively increasing the size of the national debt. And of course the next generation inherits those bonds. They don’t become burdens to the next generation. They become their assets.
9:05(4:25)
第二次世界大戦後、アメリカの国債残高がGDPの100パーセントを超え125パーセントに近づいたときがありました、そのときに何か起こったのかを考えてみてください。このことを指して、ちょうど私たちが今話題にしているように、それが重大な国家安全保障上の危険をもたらすとか、将来の世代に負担をかけていると言う人がいたら、
髪をかきむしりながらちょっと待ってと止めますよね。私たちの祖父母が次世代に負担をもたらしたと思うのですか?第二次世界大戦中に売られたその国債は、戦争に勝利し、最強の中産階級を築き、最長の平和時代の繁栄、資本主義の黄金時代を生み出すことになりました。戦後赤字はさら増加し、政府債務の規模は拡大してきました。そしてもちろん、続く世代はそれらを受け継ぎました。次世代への負担になったのではありません。それは次世代の資産になったのです。
Really, the only potential risk with the national debt increasing over time is inflation and to the extent that you don’t believe the U.S. has a long-term inflation problem you shouldn’t believe that the U.S. is facing a long-term debt problem.
国の債務が長期にわたって増加するときのただ一つの潜在リスクは本当はインフレなのです。だから、あなたが米国に長期のインフレ問題があると思っていないならば、米国が長期債務問題に直面していると考えるのはおかしいことです。
4.If deficit spending does cause inflation, is raising taxes the right way to fight it
and is it even politically feasible?
4.赤字の支出がインフレを引き起こすならば、それを戦うために正しい方法で税金を引き上げること、
そしてそれは政治的に実行可能でしょうか?
(Malter: From my understanding, one way to fight inflation (if we do get to that point of inflation) under MMT, is to raise taxes. So my question there is: Isn’t it the wrong time to raise taxes when people are having trouble paying for basic goods? And is that even politically feasible? It seems like it would be easier to have the Fed raise rates or something like that?
私の理解では、MMTにおいては、インフレと闘う手段の一つとして(インフレがある水準に達したときの)増税があるとのことです。するとこんな疑問が出てきます。もしその時、人々が基本的な商品の支払いに困っているような状況だとすれば、増税にふさわしい時ではないのではありませんか? また増税は政治的に実現可能でしょうか? だったらFRBによる金利引き上げのような政策を選んだ方が簡単に思えるのですが?)
Kelton: So the best defense against inflation is a good offense, and what MMT does is to try to be I think kind of hypersensitive to the risks of inflation. I don’t see any other macro school of thought pay as careful attention as we do to the inflation risk question. And so what we would say is: Look, if you are Congress and if you are considering a new spending bill, instead of thinking about the ways in which that new spending will add to the deficit or add to the debt, you should be thinking about the ways in which that new spending has the risk of accelerating inflation. And then avoid doing that.
So instead of going to the Congressional Budget Office and saying, “Would you take a look at this piece of legislation and give us feedback? We’d like to know what this bill will do to the debt and the deficit over time.” Instead, go to the Congressional Budget Office or other government agencies and say, “We’re considering passing this trillion-dollar investment in infrastructure. This is our bill would you look at it? And we plan to do this spending over the course of the next five years. Tell us if that would create problems in the real economy. Evaluate the inflation risk and come back to us and give us some feedback.” And if that feedback comes back and they say five years is too fast, we don’t have enough slack in the U.S. economy you should spread it over seven or 10, that’s the kind of responsible budgeting that I think that I would like to see Congress begin to move toward.
So there is always the risk of inflation with any additional spending once you get close to full employment. Not just from government, but if the rest of the world increase their appetite suddenly for the goods and services that we produce here in the U.S. and we’re already at full employment, then foreign demand carries inflation risk. If consumers got very optimistic, if we had a housing bubble and people were leveraging up using the equity in their homes to finance new spending, that spending would carry inflation risk. So there’s always the risk of inflation if you spend too much. What MMT tries to do is to maintain the level of spending in the aggregate at the level that is just compatible with full employment and price stability.
The question about what to do if inflation becomes a problem is a different one. And I think the first thing you have to do is say: “What is driving the inflation? What’s the source of the inflationary pressure?” Because to think that the inflation that is going to be become important at some future date is likely to be the result of an overheating economy of too much aggregate spending is really hard to believe.
I mean, the U.S. economy hasn’t experienced what we might call Demand-Pull Inflation for almost a century. The types of inflation episodes that have been important in the U.S. have almost always come on the cost side, what we call Cost-Push Inflation. They come about because of things like oil price shocks. You might see increases in headline inflation rates because the housing component or health care. Energy is the more likely. These tend to be the more important drivers of inflation.
And so when you think about how to fight inflation, I think the first question is to understand what the source of the inflationary pressure is and then to move forward with a policy tool that you think is going to help you get at that inflation. If you’ve got inflation resulting from energy price increases it’s probably not going to do much to have the Fed raise interest rates or even to have Congress raise taxes. You’ve got to do something else that’s going to work.
I reject the idea that MMT is about using taxes to fight inflation. That’s a mischaracterization of pretty much everything we’ve written, but people say it all the time.
10:20(5:40)
Malter: With regard to our president, he has coined himself “The King of Debt” before and you mentioned how personal debt and business debt is very different for government debt. So is it OK to be the “King of Debt” when you’re the president of the United States?
インフレに対する最善の防御は上手に攻めることなのですよ。MMTがやるのは、インフレのリスクに対しては物凄く神経質に考えるようにすることです。 マクロ経済の学派の中で、私たちほどインフレリスクの問題に注意を向けているところがあるとは思えません。私たちや議会が新しい支出法案を検討するときって、その新しい支出が赤字を増やしたり借金を増やしたりするかどうかが考慮されているわけですが、それはやめて、こう考えるべきです。その新たな支出にはインフレを加速させるリスクがどれくらいあるだろうと。そして、やり方を変えるのです。
これまでは議会予算局に行って「この法律をチェックして結果を教えてください。この支出によって債務と赤字が今後どうなりますか?」と聞いたものでした。これからはそうではなく、議会予算局なり他の政府機関なりに行って、こう聞きましょう。「インフラへのこの1兆ドルの投資を通過させることを検討しています。これが明細ですがチェックしていただけますか?この支出は今後5年間に分けて支払う予定ですが、これが実体経済に問題を起こすかどうかを教えてください。つまりインフレのリスクを計算してその結果を教えてください。」その結果、五年の支払いでは短すぎることがわかれば、米国経済にはそれほど十分なスラック(遊び)がないということなので、スパンを七〜十年に広げるべきでしょう。こういった責任ある予算というものに議会が向かい始めるのを見たいものです。
それから、完全雇用に近づくほどに、追加の財政支出には常にインフレのリスクが伴うことになっていきます。政府支出だけではありません。米国で生産される商品やサービスの需要が海外で急増し、そのとき完全雇用であれば、外需にインフレリスクが伴うことになります。あるいは、消費者がとても楽観的になった場合、仮に住宅バブルが発生していて、人々が住居を元手に新たな支出をするとすれば、これもインフレリスクです。つまり、私たちの過剰支出には常にインフレリスクがあります。 MMTがやろうとしているのは、全体の支出水準を、完全雇用と物価の安定と両立する水準に維持しようとすることです。
11:45(7:05)
もしインフレが問題になったら何をすると聞かれますが、その質問はちょっと違います。最初にこう問うべきなはずです。「このインフレをもたらすものは何だろう?このインフレ圧の原因は何だう?」。なにしろ、政府の総支出が多すぎることで経済が過熱する結果、将来のある時点でインフレが重大な問題になる可能性が高いと考える、そのことが信じられません。
それはこういうことです。米国経済がデマンドプルインフレと呼べるものを経験したことは、この一世紀ほどもうないのです。米国で重要とされてきたインフレの実例は、ほぼぜんぶコスト面の要因から来たものです。これはコストプッシュインフレと呼ばれるものです。これは石油価格のショックのようなものが原因で起こります。住宅材料や医療費が原因で、消費者物価が上がることもあります。エネルギーがもっと典型的ですな。インフレの主たる推進力になるのは需要よりもこれらです。
ですから、インフレとの戦い方を考える場合に最初に問われるべきことは、そのインフレ圧力の源がいったい何であるかを理解することであり、次に、そのインフレを撃つのにふさわしい政策ツールで対応していくことだと考えています。 エネルギー価格の上昇によってインフレが発生した場合は、FRBに金利を引き上げさせたり、議会に税金を引き上げさせたりしてもおそらくあまり効果はありません。もっと有効な何かをしなければなりません。
MMTはインフレと闘うために税を使うという考えを拒否します。それは私たちが書いてきた内容のほとんどすべてと相容れない誤解なのですが、なぜか皆さんはいつもそうだと言うのですね。
5.Stephanie Kelton on 2020 and Trump
Is it ok to be the 'King of Debt' when you are the President of the United States?
13:10(9:30)
Kelton: At some point [Trump] said, you know after initially worrying about the national debt as a candidate, he talked about the need to possibly renegotiate the debt, negotiate with our creditors and there was a lot of backlash against those comments. And I think he had a really important conversation with someone and then he changed his narrative. He came out and he said, “Let me tell you, you don’t have to negotiate with your creditors OK? I hate to tell you but we print the money OK? I hate to tell you there’s never going to be a default.” So, I think the king of debt figured out that there’s a difference between taking on debt to finance casinos and real estate in your personal capacity or in your capacity as a business, and taking on and selling Treasurys and having a national debt and being able to afford to make every payment on time in perpetuity.
6.What was it like advising Bernie Sanders' last campaign?
Malter: What was it like advising Bernie Sanders back in the 2016 election?
Kelton: Well he knew what he wanted to do. He already had an agenda laid out before the two of us even met for the first time. He had a 12-point agenda that became sort of the bedrock for his presidential run. And so I was useful to him where I could be, but the big policy ideas had taken shape really before I got involved.
トランプ大統領についてですが、あなたが政府の債務は個人や企業の債務とはまったく異なるとおっしゃるより先に自ら「借金王」と名乗りました。あなたが大統領でも「借金王」でOKということですか?
13:10(9:30)
2016年の選挙でバーニー・サンダースに助言したときはどんな感じでしたか?
バーニーが2020に出馬しないとすれば、おっしゃるような大規模な民主党提案についてベストな立ち位置にいる人は誰とお考えですか?
以前、一候補者だった頃のトランプは国の債務を心配していて、借金の再交渉ができないかとか、債権者と交渉する必要があると言っていて、そうしたコメントには多くの反発の声が上がっていました。そこで彼は誰かと重要な会話をしたのではないかと思います。彼はストーリーを変えました。それから彼はこう言い出しました。「言わせてくれ、債権者と交渉する必要などないんだぞ。言いたくはないが、お金を印刷するんだ、OK? 言いたくはないが、デフォルトなんてするわけがないんだ。」 14:10 借金王は気づいたのだと思います。個人や企業がカジノや不動産の資金調達のために借金をすることと、国債を売って国の債務を得ることは異なるのだと。いつでも期限に支払いを実行できるのだということを。14:40(10:00)
2016年の選挙でバーニー・サンダースに助言したときはどんな感じでしたか?
そうですね、彼は自分がやりたいことがわかっていたわけです。 私たちが初めて会う前、彼はもうすでにアジェンダを打ち出していました。 彼の12項目のアジェンダは大統領選挙を戦う中での一種の岩盤となっていました。なので私ができることについては貢献できましたが、彼の大きな政策のアイデアは私が関わる前に形ができていたのです。
7.Which Democrats do you think are in the best position to make a stand on some of the party's big proposals in 2020?
Kelton: I just look at the field, you know, the people who have entered so far, and I see Democrats kind of swinging for the fences. I think you’re seeing more ambitious policy proposals this time than, you know, you would have seen probably if the way hadn’t been paved for this kind of thing in 2016. So there are a lot of people: Sen. Booker’s got a big proposal for doing something called “baby bonds.” Sen. Harris is talking about very big tax cuts for the middle class. Sen. Warren’s talking about a green new deal. Sen. Sanders has talked about a job guarantee. So there’s just all kinds of big stuff out there and I think there’s just going to potentially be a lot of excitement in the Democratic Party around some of these big ideas.
バーニーが2020に出馬しないとすれば、おっしゃるような大規模な民主党提案についてベストな立ち位置にいる人は誰とお考えですか?
17:20(10:40)
立候補を表明した人たちを観察しています。民主党員は大きく揺れていることがわかります。 前回より野心的な政策提案が出ています。2016年にはまだ道が舗装されていなかったようなことです。ブッカー上院議員は「赤ちゃん国債」と呼ばれる大きな提案をしています。 ハリス上院議員は、中産階級への大減税を言っています。 ウォーレン上院議員はグリーンニューディールを。 サンダース上院議員はジョブギャランティーについて話しています。このように、そこにはあらゆる種類の大きなものが揃っています。これらの大きなアイデアを中心に、民主党には非常にエキサイティングな可能性があると思います。
Malter: Are you working with any of the 2020 candidates on the Democratic side currently.Kelton: Yes.Malter: And you’ll just leave it at that?Kelton: I better, because if they don’t go public then I don’t go public.
あなたは現在民主党側の2020人の候補者のうちの誰かと働いていますか?
ええ。
この話題はこのくらいにしておきますか?
そうですね、彼らが公開しないうちは公開できません。
返信削除1.Modern Monetary Theory (MMT)
2.Then do deficits even matter?
3.How much debt is too much?
4.If deficit spending does cause inflation, is raising taxes the right way to fight it
and is it even politically feasible?
5.Stephanie Kelton on 2020 and Trump
Is it ok to be the 'King of Debt' when you are the President of the United States?
6.What was it like advising Bernie Sanders' last campaign?
7.Which Democrats do you think are in the best position to make a stand on some
of the party's big proposals in 2020?
Bernie Sanders' 2016 Advisor On Trump's Economy And Modern Monetary Theory 2019/3/4
返信削除https://youtu.be/7cho7naef_k
18:34
1.Modern Monetary Theory (MMT) 4:40
2.Then do deficits even matter? 5:25
3.How much debt is too much? 7:52
4.If deficit spending does cause inflation, is raising taxes the right way to fight it
and is it even politically feasible? 10:15
5.Stephanie Kelton on 2020 and Trump 13:03
Is it ok to be the 'King of Debt' when you are the President of the United States? 13:10
6.What was it like advising Bernie Sanders' last campaign? 14:38
7. Democrat'… 15:05
8. Which Democrats do you think are in the best position to make a stand on some
of the party's big proposals in 2020? 17:17
4.赤字の支出がインフレを引き起こすのであれば、それを戦うために正しい方法で増税することです。
返信削除そしてそれは政治的に実行可能でさえありますか?
4.If deficit spending does cause inflation, is raising taxes the right way to fight it,
返信削除and is it even politically feasible?
4.赤字の支出がインフレを引き起こすならば、それを戦うために正しい方法で税金を引き上げること、
そしてそれは政治的に実行可能でさえありますか?
Malter: From my understanding, one way to fight inflation (if we do get to that point of inflation) under MMT, is to raise taxes. So my question there is: Isn’t it the wrong time to raise taxes when people are having trouble paying for basic goods? And is that even politically feasible? It seems like it would be easier to have the Fed raise rates or something like that?
私の理解では、MMTにおいては、インフレと闘う手段の一つとして(インフレがある水準に達したときの)増税があるとのことです。するとこんな疑問が出てきます。もしその時、人々が基本的な商品の支払いに困っているような状況だとすれば、増税にふさわしい時ではないのではありませんか? また増税は政治的に実現可能でしょうか? だったらFRBによる金利引き上げのような政策を選んだ方が簡単に思えるのですが?
インフレに対する最善の防御は上手に攻めることなのですよ。MMTがやるのは、インフレのリスクに対しては物凄く
返信削除神経質に考えるようにすることです。 マクロ経済の学派の中で、私たちほどインフレリスクの問題に注意を向けている
ところがあるとは思えません。私たちや議会が新しい支出法案を検討するときって、その新しい支出が赤字を増やしたり
借金を増やしたりするかどうかが考慮されているわけですが、それはやめて、こう考えるべきです。その新たな支出には
インフレを加速させるリスクがどれくらいあるだろうと。そして、やり方を変えるのです。
これまでは議会予算局に行って「この法律をチェックして結果を教えてください。この支出によって債務と赤字が今後
どうなりますか?」と聞いたものでした。これからはそうではなく、議会予算局なり他の政府機関なりに行って、こう
聞きましょう。「インフラへのこの1兆ドルの投資を通過させることを検討しています。これが明細ですがチェックして
いただけますか?この支出は今後5年間に分けて支払う予定ですが、これが実体経済に問題を起こすかどうかを教えて
ください。つまりインフレのリスクを計算してその結果を教えてください。」その結果、五年の支払いでは短すぎること
がわかれば、米国経済にはそれほど十分なスラック(遊び)がないということなので、スパンを七〜十年に広げるべき
でしょう。こういった責任ある予算というものに議会が向かい始めるのを見たいものです。
それから、完全雇用に近づくほどに、追加の財政支出には常にインフレのリスクが伴うことになっていきます。政府
支出だけではありません。米国で生産される商品やサービスの需要が海外で急増し、そのとき完全雇用であれば、
外需にインフレリスクが伴うことになります。あるいは、消費者がとても楽観的になった場合、仮に住宅バブルが発生
していて、人々が住居を元手に新たな支出をするとすれば、これもインフレリスクです。つまり、私たちの過剰支出に
は常にインフレリスクがあります。 MMTがやろうとしているのは、全体の支出水準を、完全雇用と物価の安定と両立
する水準に維持しようとすることです。
11:45(7:05)
もしインフレが問題になったら何をすると聞かれますが、その質問はちょっと違います。最初にこう問うべきなはず
です。「このインフレをもたらすものは何だろう?このインフレ圧の原因は何だう?」。なにしろ、政府の総支出が
多すぎることで経済が過熱する結果、将来のある時点でインフレが重大な問題になる可能性が高いと考える、そのこと
が信じられません。
それはこういうことです。米国経済がデマンドプルインフレと呼べるものを経験したことは、この一世紀ほどもうない
のです。米国で重要とされてきたインフレの実例は、ほぼぜんぶコスト面の要因から来たものです。これはコストプッ
シュインフレと呼ばれるものです。これは石油価格のショックのようなものが原因で起こります。住宅材料や医療費
が原因で、消費者物価が上がることもあります。エネルギーがもっと典型的ですな。インフレの主たる推進力になるの
は需要よりもこれらです。
ですから、インフレとの戦い方を考える場合に最初に問われるべきことは、そのインフレ圧力の源がいったい何である
かを理解することであり、次に、そのインフレを撃つのにふさわしい政策ツールで対応していくことだと考えています。
エネルギー価格の上昇によってインフレが発生した場合は、FRBに金利を引き上げさせたり、議会に税金を引き上げさ
せたりしてもおそらくあまり効果はありません。もっと有効な何かをしなければなりません。
MMTはインフレと闘うために税を使うという考えを拒否します。それは私たちが書いてきた内容のほとんどすべてと相
容れない誤解なのですが、なぜか皆さんはいつもそうだと言うのですね。
https://youtu.be/7cho7naef_k?t=10m18s
返信削除http://erickqchan.blog.shinobi.jp/theanswer/47
返信削除https://youtu.be/7cho7naef_k?t=10m18s
インフレに対する最善の防御は上手に攻めることなのですよ。MMTがやるのは、インフレのリスクに対しては物凄く
神経質に考えるようにすることです。 マクロ経済の学派の中で、私たちほどインフレリスクの問題に注意を向けている
ところがあるとは思えません。私たちや議会が新しい支出法案を検討するときって、その新しい支出が赤字を増やしたり
借金を増やしたりするかどうかが考慮されているわけですが、それはやめて、こう考えるべきです。その新たな支出には
インフレを加速させるリスクがどれくらいあるだろうと。そして、やり方を変えるのです。
これまでは議会予算局に行って「この法律をチェックして結果を教えてください。この支出によって債務と赤字が今後
どうなりますか?」と聞いたものでした。これからはそうではなく、議会予算局なり他の政府機関なりに行って、こう
聞きましょう。「インフラへのこの1兆ドルの投資を通過させることを検討しています。これが明細ですがチェックして
いただけますか?この支出は今後5年間に分けて支払う予定ですが、これが実体経済に問題を起こすかどうかを教えて
ください。つまりインフレのリスクを計算してその結果を教えてください。」その結果、五年の支払いでは短すぎること
がわかれば、米国経済にはそれほど十分なスラック(遊び)がないということなので、スパンを七〜十年に広げるべき
でしょう。こういった責任ある予算というものに議会が向かい始めるのを見たいものです。
それから、完全雇用に近づくほどに、追加の財政支出には常にインフレのリスクが伴うことになっていきます。政府
支出だけではありません。米国で生産される商品やサービスの需要が海外で急増し、そのとき完全雇用であれば、
外需にインフレリスクが伴うことになります。あるいは、消費者がとても楽観的になった場合、仮に住宅バブルが発生
していて、人々が住居を元手に新たな支出をするとすれば、これもインフレリスクです。つまり、私たちの過剰支出に
は常にインフレリスクがあります。 MMTがやろうとしているのは、全体の支出水準を、完全雇用と物価の安定と両立
する水準に維持しようとすることです。
11:45(7:05)
もしインフレが問題になったら何をすると聞かれますが、その質問はちょっと違います。最初にこう問うべきなはず
です。「このインフレをもたらすものは何だろう?このインフレ圧の原因は何だう?」。なにしろ、政府の総支出が
多すぎることで経済が過熱する結果、将来のある時点でインフレが重大な問題になる可能性が高いと考える、そのこと
が信じられません。
それはこういうことです。米国経済がデマンドプルインフレと呼べるものを経験したことは、この一世紀ほどもうない
のです。米国で重要とされてきたインフレの実例は、ほぼぜんぶコスト面の要因から来たものです。これはコストプッ
シュインフレと呼ばれるものです。これは石油価格のショックのようなものが原因で起こります。住宅材料や医療費
が原因で、消費者物価が上がることもあります。エネルギーがもっと典型的ですな。インフレの主たる推進力になるの
は需要よりもこれらです。
ですから、インフレとの戦い方を考える場合に最初に問われるべきことは、そのインフレ圧力の源がいったい何である
かを理解することであり、次に、そのインフレを撃つのにふさわしい政策ツールで対応していくことだと考えています。
エネルギー価格の上昇によってインフレが発生した場合は、FRBに金利を引き上げさせたり、議会に税金を引き上げさ
せたりしてもおそらくあまり効果はありません。もっと有効な何かをしなければなりません。
MMTはインフレと闘うために税を使うという考えを拒否します。それは私たちが書いてきた内容のほとんどすべてと相
容れない誤解なのですが、なぜか皆さんはいつもそうだと言うのですね。
http://erickqchan.blog.shinobi.jp/theanswer/47
返信削除https://youtu.be/7cho7naef_k?t=10m18s
ケルトン教授CNBNインタビュー2019/3
《インフレに対する最善の防御は上手に攻めることなのですよ。MMTがやるのは、インフレのリスクに対しては物凄く
神経質に考えるようにすることです。 マクロ経済の学派の中で、私たちほどインフレリスクの問題に注意を向けている
ところがあるとは思えません。…
もしインフレが問題になったら何をすると聞かれますが、その質問はちょっと違います。最初にこう問うべきなはず
です。「このインフレをもたらすものは何だろう?このインフレ圧の原因は何だう?」。なにしろ、政府の総支出が
多すぎることで経済が過熱する結果、将来のある時点でインフレが重大な問題になる可能性が高いと考える、そのこと
が信じられません。
それはこういうことです。米国経済がデマンドプルインフレと呼べるものを経験したことは、この一世紀ほどもうない
のです。米国で重要とされてきたインフレの実例は、ほぼぜんぶコスト面の要因から来たものです。これはコストプッ
シュインフレと呼ばれるものです。これは石油価格のショックのようなものが原因で起こります。住宅材料や医療費
が原因で、消費者物価が上がることもあります。エネルギーがもっと典型的ですね。インフレの主たる推進力になるの
は需要よりもこれらです。
ですから、インフレとの戦い方を考える場合に最初に問われるべきことは、そのインフレ圧力の源がいったい何である
かを理解することであり、次に、そのインフレを撃つのにふさわしい政策ツールで対応していくことだと考えています。
エネルギー価格の上昇によってインフレが発生した場合は、FRBに金利を引き上げさせたり、議会に税金を引き上げさ
せたりしてもおそらくあまり効果はありません。もっと有効な何かをしなければなりません。》
[ケルトン来日講演では石油危機に対するカーターの天然ガス規制緩和などが例として挙げられていた]