水曜日, 12月 04, 2019

Q&A日本スタイル–パート5b –ビルミッチェル–

Q&A Japan style – Part 5b – Bill Mitchell – Modern Monetary Theory
http://bilbo.economicoutlook.net/blog/?p=43795
Q&A日本スタイル–パート5b –ビルミッチェル–近代通貨理論
http://bilbo.economicoutlook.net/blog/?p=43795

Q&A日本スタイル-パート5b

法案2019年12月5日木曜日
これは、通貨発行政府がさまざまな債券発行オプションを行使した場合の結果に関する2部構成の議論の最後の部分です。基本的な現代通貨理論(MMT)の立場は、通貨発行政府が不必要な債務発行の慣行を放棄することです(これは、固定為替レート、ゴールドスタンダード日からの二日酔いです)。通貨発行政府は、その能力を利用して、一般的な幸福を促進し、金融市場における投機的行動のリスクを支え、軽減するために企業の福祉を提供することは、有効な目的を果たさない。ただし、現実世界のレイヤー(政治など)を導入すると、一部の純粋なMMTタイプのオプションが使用できないことがわかります。この質問は日本でまさにそのようなケースを紹介します。政治的制約を考えると、政府が債務を発行する場合、中央銀行の行動には2つのオプションから選択する必要があります。(A)セカンダリー債券市場ですべて購入します。 (B)それを非政府部門に残す。この最後のパートでは、その選択に影響を与える可能性のある考慮事項をいくつか説明します。

要約



最初の部分-Q&A日本スタイル-パート5a(2019年12月3日)-日本では、政治の両側-進歩的な左翼党と右翼の保守党-が提案されました。


(a)日本政府は赤字を抱えているが、これらの赤字を債務発行と一致させるという不必要な慣行を免れている。これが純粋な現代通貨理論(MMT)の位置です。


または:


(b)日本政府が債務を発行し、それが日本銀行によってセカンダリー債券市場で購入される。


これはプログレッシブが取るには非常に奇妙な位置だと思います。


確かに、MMTを理解している人は、最初のオプションが望ましく、2番目のオプションは基本的なマイナスの結果をもたらさないが、中央銀行が債券利回り(および価格)を制御できることを認識するでしょう。


考えられる意見は、政治的に受け入れられる唯一の選択肢は、政府が非政府部門に債券を発行することであるということです(現在はオークションプロセスを介して)、選択された金融機関は、量と価格(利回り)。各債券の全体的な利回りを決定します。

この「政治的に受け入れられる」オプションの下で、この場合に中央銀行が何をすべきかに関してかなりの不一致があることも学びました。

私は日本の友人から、MMTの観点から2つのオプションについて議論するように頼まれました。

(A)中央銀行は、利回りを連結政府部門に移転する効果があり、中央銀行がすべての利回りを制御し、必要に応じて金利をゼロに保つことができる流通市場でこれらの債券を購入する必要がありますか?

または:


(B)中央銀行は流通市場でこれらの債券を購入することを控え、利息返済と満期時の元本返済を得るために債券保有者を非政府部門に残すべきですか?


日本の大多数の進歩主義者がオプションAに反対していることは、彼らが銀行準備を作成することで、政策アプローチが「大停滞」論争で著名だったいわゆるニュー・ケインズ派の「リフリスト主義者」(ポール・クルーグマンなど)の手に渡ると信じているために起こっている1990年代後半から2000年代初頭にかけて。


しかし、ライバルの見解では、オプション(B)の下で、中央銀行は金利のコントロールを失い、最終的に利回りは市場で決定され、最終的に金利の上昇につながる可能性があります。

この意味で、現在の状況で生き残っている多くの限界企業は、金利の変化によって悪影響を受け、投資と総需要を減らす結果になります。


それで、質問は本当にMMTの観点がこの議論に何をもたらすかについてでしたか?

In –パート1(2019年12月3日)–いわゆるニューケインズ派の「リフリスト」に対処しました。

これらのキャラクターは、最初の消費税率引き上げ後(1997年5月)に、日本経済は6四半期(1997年12月から1999年3月まで)不景気に陥り、その後再開に苦労したことを正しく理解していました。 1999年の残りの成長。


これが「大停滞」として知られるようになった時期であり、国内外から「リフリスト」の注目を集めました。

次のグラフは、1995年から2019年9月までの四半期ごとの実質GDP成長率(内閣データを使用)と、消費税増税の影響を赤いバーで示しています。


それは明らかに不十分に構築された財政政策によって引き起こされた不況でした。消費税を増やす必要はまったくありませんでした。日本政府は、保守的な経済学者からの圧力に屈して、過剰な赤字を抱え、負債を積み上げすぎているという話を紡ぎました。
同盟国は、制御不能なインフレ、より高い金利と債券利回り、そして最終的には政府の破産を生み出します。



通貨発行政府に関するすべての通常の偽の物語。

1997年5月の消費税増税により、実質的な個人消費支出はほぼ即時に反応し、1997年6月四半期には0.66%減少しました。

消費支出の伸びの低下は、数四半期にわたって共鳴しました。


次のグラフは、1995年第3四半期から2005年第3四半期までの実質個人消費支出の四半期ごとの増加を示しています。




同様に、予想されるように、消費支出の崩壊により余剰能力が生じたため、一般化された悲観論が始まると、企業投資も急激に減少しました。

次のグラフは、1995年3月四半期から2005年3月四半期までの実質的な民間非居住投資支出の四半期ごとの増加を示しています。

否定的な反応は、景気後退に対する遅れた反応であり、投資支出は1998年後半の新たな成長が既存の生産能力に対応しているため、それほど早く回復しませんでした。


インフレ率が名目金利ゼロに比べて低すぎたため(「リフレ主義者」の「流動性の '」のファンタジー)、実際に見逃されたため、長期不況は「神話的」実質金利が高すぎることによると示唆しようとしていますポイント。


そして、日本銀行が銀行準備金と引き換えに大規模な債券購入に従事する場合、誤った貨幣乗数と貨幣数量理論を介してインフレ率を大幅に引き上げるとしたら、常に失敗することを示唆しようとしました。



現代通貨理論(MMT)エコノミストは、その時とそれ以来何度もその点を指摘しました。

「リフレクション主義者」は、GFCの期間中、これらのばかげたアイデアを駆け抜けていました。

ポール・クルーグマンが1998年5月に日本の状況について行った分析-日本のトラップ-を思い出させます。

彼は1998年に日本の問題の性質を劇的に理解することに失敗し、金融政策への依存を推奨しました。

彼の処方に関しては、彼は自分のモデルは「リカードの等価性の影響を受けているため、減税は効果がない」と主張している。

さらに、政府の支出刺激策は当面の状況では何らかの影響を与えるが、「個人消費支出の削減により一部相殺される」と主張している。

リカードの等価性の概念がどれほどばかげているかを理解するには、(とりわけ)これらのブログ投稿を読んでください:


1.リカードのエージェント(存在する場合)は、オーストラリアを避けます(2014年6月9日)。

2.英国のリカード人には素晴らしいクリスマスがあります(2011年1月24日)。

3.主流のマクロ経済学の信頼性は、数年前に明らかになりました(2017年10月2日)。

クルーグマンはまた、1997年に財政政策の刺激が限界的な短期成長をもたらすかもしれないが、以前の政府支出は次のように述べた。

…生産性が悪かったことで悪名高い:どこかへの橋渡し、ほとんどの人が使用しない空港など…しかし、政府の財政的制約がある…


彼はさらに「リフリスト」戦略を提唱し、次の理由で金融政策は効果がなかったと主張した。


…民間の関係者は、その…[日本銀行]…行動を一時的なものとみなします。なぜなら、彼らは中央銀行が長期的な目標として物価の安定を約束しているからです。そして、それが金融政策が効果的でない理由です!日本は、市場が中央銀行に責任があると見なしており、価格水準が上昇し始めるとマネーサプライを抑制すると予想しているため、正確に経済を動かすことができませんでした。


金融政策を効果的にするための方法は、中央銀行が無責任であることを信頼できるように約束することです。つまり、インフレの発生を許可するという説得力のあるケースを作り、それによって経済が必要とするマイナスの実質金利を生み出します。これはおかしいだけでなく、邪悪に聞こえます…[しかし]…経済を拡大する唯一の方法は、実質金利を下げることです。そして、それを行う唯一の方法は、インフレの期待を作成することです。

歴史は、彼がすべての「リフレリスト」であったように、彼がその時に彼の診断で完全に間違っていたと言います。

日本を再び動かした唯一のことは、成長を支援するために財政政策を使用するという新たなコミットメントでした。

そして、インフレ率を引き上げるための手段として、日本銀行に関与するように求めていた量的緩和が失敗することは驚きではありませんでした

2003年の著書「貸借対照表の不況:日本の未知の経済学とその世界的影響との闘い」で、リチャード・クーはこう書いています。

日本で量的緩和が機能しなかった理由は非常に単純であり、日銀の役人や地元の市場オブザーバーによって頻繁に指摘されています。日本の民間部門には資金需要がありませんでした。


中央銀行から供給された資金がインフレを生み出すためには、それらを借りて使う必要があります。それが需要を増やすためにお金が経済の周りを流れる唯一の方法です。しかし、日本の長い不況の間、ビジネスバブルが崩壊した後、借金を抱えたバランスシートを残したessesは、金融の健全性の回復に集中しました。過剰債務を抱える企業は、ゼロ金利でも借りることを拒否した。だからこそ、ゼロ金利も量的緩和も、今後15年間、経済を刺激することができなかったのです。



私は他の問題でリチャード・クーとは異なりますが、「大停滞」の彼の分析は正しかったため、クルーグマンと彼の仲間の「リフリスト」は愚か者に見えました。

オプションの分析

日本政府が債務を発行し続ける唯一の「政治的に受け入れられる」オプションの下で、中央銀行の業務についてどのように考えるべきか、これはすべて何を意味するのでしょうか。

この状況における中央銀行の2つのオプションは次のとおりです。

(A)中央銀行は、利回りを連結政府部門に移転する効果があり、中央銀行がすべての利回りを制御し、必要に応じて金利をゼロに保つことができる流通市場でこれらの債券を購入する必要がありますか?

または:

(B)中央銀行は流通市場でこれらの債券を購入することを控え、利息返済と満期時の元本返済を得るために債券保有者を非政府部門に残すべきですか?

これにはMMTの位置はありません。

MMTの理解が提供するのは、各選択の結果を評価するためのフレームワークであり、これらの結果の社会的および政治的判断を反映します。

オプション(A)は、以下のグラフから明らかなように、日本の現在の正統性です。

最初は、1998年4月から2019年11月までの日本銀行のバランスシート資産を示しています。明るい青色の領域は、日本銀行の未払いの日本国債(JGB)の保有を示しています。

したがって、当行が保有する総資産のかなり劇的な増加は、主に過去20年間にわたって追求してきたさまざまなQE(債券購入)プログラムによるものです。




次のグラフは、1985年から2019年9月までに日本銀行が保有する総国債残高の割合を示しています。

現在、世銀は全体の42.37%を保有しています。


これらのグラフ(および基礎となるデータ)は、インフレ率を高めるために大量に国債を購入する日本銀行の戦略が失敗したことを示しています。

これは、中央銀行の資産が大幅に増加したにもかかわらず、金融政策がインフレ率の経路に影響を与えていることを示しています。

マネタリーベースの進化(世銀による大量のJGBSの購入による)とインフレ率の進化の間に関係はありません。

インフレ予想に関する最新のデータは、QE政策が望ましい効果をもたらしていないことも示しています。

ニューケインジアンの主流のマクロ経済学は、予想されるインフレに合わせて価格が調整されることをさらに示唆しています。合理的な期待で、主流のモデルは、インフレが予想インフレのシフトで一対一に対応すると予測します。

日本銀行は、QE実験を通じて実空間でその「理論的主張」を操作しようとしていますが、明らかに成功していません。

この点についてのさらなる議論のために、私のブログ投稿を読んでください-日本はまだ中央銀行の債務負担の下で海に潜り込んでいます(2018年11月22日)-

MMTを理解すると、この戦略(財政政策とは無関係)が効果的でない理由を説明できます。


所得への影響


私たちが知っていることは:

1. QE戦略は、長期金利をほぼゼロに維持しています。どうして?それが投資支出を刺激することを期待して。しかし、収益を上げる見通しが悲観的であれば、借り手は低金利であっても信用を求めません。これが、「リフリスト」が把握できなかった点です。

2.このように、QE戦略は、利子支払いの形での債券保有の結果として通常は非政府部門に送られる所得フローを削減しました。

3.その影響を相殺するために、中央銀行は過剰な準備金に利子を支払い、問題の金融機関の収益性の維持を支援します。

日本には、補完的預金ファシリティと呼ばれる複雑なシステムがあります。これは、日本銀行が現在の残高がある金融機関の超過準備残高(必要準備金以上)に利息を支払うことができる機能を提供します。

ただし、QQEプログラムにより金利がマイナスになった2016年1月以降、「超過準備金は3つの層に分割され、それぞれプラスの金利、ゼロの金利、マイナスの金利が適用されます。」

その目的は、過剰な準備金を保有する銀行に、準備金を必要とする他の金融機関に貸し出すためのインセンティブを提供することです-「金利が政策金利バランスに適用される金利を超える限り」(負の金利を引き付けるもの) 。

銀行は、「銀行の経常収支に余剰資金を保持するだけでなく、金融機関の利益を改善する」と述べています。

とき
e「政策金利バランスは全体として増加します…これはマネーマーケットレートに下方圧力を及ぼします。」「銀行の日本国債購入業務」の結果として、部分的に増加します。


「金融機関の利益」を保護するために、当行は「政策金利バランスの大幅な変更を避けるために」、マイナス金利(「税」)がいつ切り込むかを決定するベンチマークを調整します。

最新のレビューは2019年9月19日でした。日本銀行の経常収支のマクロアドオンバランスの計算に使用されるベンチマーク比率のレビュー-ベンチマーク比率を37パーセント(36パーセントからセント)。

しかし、もちろん、超過準備金の支払いは、日本銀行に口座を持っている金融機関にのみ流れます。

しかし、それはともかく、超過準備に対する利息の支払いはオプション(A)とオプション(B)の違いを曖昧にします。

残っている違いは、保有資産のキャピタルゲインの可能性です。

日本銀行またはその他の政府機関が保有していない未払いの国債は、主にさまざまな都市銀行および長期信用銀行、信託銀行、地域銀行、その他の金融機関が保有しています。

財務省が発行した「2019年債務管理報告書」で公開されているこのグラフ(日本銀行から入手可能な資金フローデータから作成)は、2018年12月現在の国債保有者の内訳を示しています。


では、なぜこれらの保有者が日本銀行に売却するのか、自問してみてください。

回答:QEプログラムからの需要が流通市場で債券の価格を押し上げ、売り手にキャピタルゲインを生み出すためです。

キャピタルゲインは、債券の満期(原理)価値に加えて、保有者がインフレリスクを調整して受け取る利息支払いの予想割引フローを反映します。

保有から満期までの原則/利子の支払いと比較して実現可能なキャピタルゲインが大幅に不足している場合、保有者が売却を選択する理由は、緊急の清算を必要とする短期流動性の問題がない限りです。

重要なのは、オプション(A)とオプション(B)が実際に全体的な結果でそれほど違わないことです。


1.オプション(A)は、中央銀行の非政府への負債を「未払い国債」から「準備金」へ、「収入は未払い債務に対する支払」から「超過準備に対する支払」へと移行します。 



2.また、資産を保有し、満期まで利子を稼ぐことにより、流通市場が期待する収益を反映した価格で資産を銀行に売却することに無関心であることを保証します(オプション(B))。


さらに、オプション(A)に対する漸進的な反対は、「リフリスト」が戦略を提案したという事実によって動機付けられるべきではなく、むしろその述べられた目的を実際に達成しない。

流動性管理への影響

オプション(B)の下で、政府は、民間国債市場に対する定期的な国債オークションでの利回り決定の管理を譲り渡します。

オプション(A)により、中央銀行は、債券価格とセカンダリ債市場の利回りに影響を与えることにより、すべてのプライマリ発行利回りを間接的に制御できます。

中央銀行は、QEタイプの購入を通じて選択した場合、限界で利回り曲線に沿ってすべてのレートを(すべての満期で)設定できます。


そのコントロールはオプション(B)の下で失効します。

利回りがプライベートオークション市場で設定され、その後セカンダリ債市場で投機的な取引が行われる場合、明らかに、時間の経過とともに金利が上昇する可能性があります。

元の質問(パート5aを参照)で表明された懸念は、これが投資決定を検討している周辺企業に損害を与える可能性があることです。

このブログ投稿で投資支出の感度の問題を検討しました– Q&Aジャパンスタイル–パート1(2019年11月4日)–感度が低いことを示唆する確固たる議論があると結論しましたが、そのような負の影響が生じること。

利回り曲線は常に中央銀行の管理下にあるため、この懸念はオプション(A)では適用されません。

また、中央銀行によるQEタイプの行動と、歴史的に中央銀行の流動性管理機能の基礎を形成してきたより標準的な公開市場操作(OMO)を区別する必要があります。

OMOでは、中央銀行が公開市場で国債を売買して、特定の国債の価格と利回りに影響を与えることにより、銀行の準備金を管理しています。

OMOは、中央銀行が短期インターバンクレート(およびその後のより長い満期レート)が選択した政策レートと一致することを保証するために使用する戦略の一部です。


OMOには、中央銀行が口座を維持する金融機関(日本の状況では現在の残高)と政府の証券を(どちらの方向でも)準備金と交換することにより、準備金を管理することが含まれます。

政府の2つの武器(財務省と中央銀行銀行)は、非政府部門の累積金融資産のストックと資産の構成に影響を与えます。

政府の赤字(財務運営)が民間部門の金融資産の累積在庫を決定するのに対して、中央銀行の決定は、紙幣と硬貨(現金)、銀行準備金(清算残高)および国債の観点からこの株式の構成を決定します。

マネーマーケットは、商業銀行(および他の仲介業者)が準備金要件を満たすため、または商業目的で資金を得るために、短期間の金融商品を取引する場所です。

これらのトランザクションはすべてゼロになります。毎日の終わりに、商業銀行は準備口座のステータスを評価する必要があります。

不足している人々は、通常ペナルティ率で、中央銀行から必要な資金を借りることができます。

あるいは、余剰準備金を保有する銀行は、何もしない場合、これらの余剰準備金に対して何も得られないか、何らかの支援率を得ることに直面します。

明らかに、過剰な資金を抱える銀行にとっては、市場金利で赤字を抱える銀行への融資を通じて、これらの準備金をオフロードすることが有益です。銀行間市場での取引は必然的にゼロになり、システム全体の余剰をクリアすることはできません。

過剰な税関準備を備えた銀行間の競争は、短期金利(一晩資金金利)に下方圧力をかけ、全体的な流動性の状態によっては、銀行間金利が運用目標金利を下回る可能性があります。

オーバーナイトファンド市場の競争圧力が銀行間金利を望ましい目標金利よりも低くすると、中央銀行は政府債務を売却することで過剰な流動性を排出します。

これは、QEを正当化するために使用された動機とは異なる動機であり、標準OMOの範囲を拡大して、利回りと債券価格をより包括的に制御します。

政府が債券発行に見合った赤字を出すと、非政府部門のスワップは債券のために準備をします。

その後、赤字支出がさらに過剰な準備を刺激する場合、中央銀行は、金融政策目標のコントロールを維持するために、それらを排出するか、サポート率を支払う必要があります。

日本の場合、日本銀行は、すべての超過準備を排出しないことにより、政策金利に合わせてゼロ金利を効果的に維持しています。

オプション(A)はこれの極端なバージョンです。オプション(B)は、日本銀行が銀行準備を管理するために必要なツールを維持していることと不整合ではありません。

オプション(A)の下で、日銀が大量のJGBを保有している間に利回りが上昇すれば、キャピタルロスが発生するという懸念が生じる可能性があります。

通貨発行体の概念を理解していない人は、通貨を使用するビジネスの負の資本が問題であるが、中央銀行への適用または関連性がないという理由も理解できません。

この点に関するさらなる議論のために、私のブログ投稿を読んでください– ECBは壊れることができません–それを乗り越えてください(2012年5月11日)–

結論

私の選好は明らかに、政府が赤字支出に見合った負債を発行しないことです。それは不必要であり、企業福祉に相当します。

しかし、現実世界のレイヤー(政治など)を導入すると、一部の純粋なMMTタイプのオプションが使用できないことがわかります。

この質問は日本でまさにそのようなケースを紹介します。

政治的制約を考えると、政府が債務を発行する際に、中央銀行の行動について2つの選択肢から選択するよう求められます。

(A)セカンダリー債券市場ですべて購入します。

(B)それを非政府部門に残す。

私はオプション(A)を好みます。なぜなら、私はゼロ金利を優先し、オプション(B)はその願望を管理するのを難しくしているからです。

しかし、同様に、私は債券保有者にキャピタルゲインを配ることにresし(これは企業の福祉をさらに有利にします)、政府部門内で債券を保有するリスクを吸収します。

今日はこれで十分です!

(c)Copyright 2019 William Mitchell。全著作権所有。

Q&A Japan style – Part 5b

This is the final part of a two-part discussion about the consequences of a currency-issuing government exercising different bond-issuing options. The basic Modern Monetary Theory (MMT) position is for the currency-issuing government to abandon the unnecessary practice of issuing debt (which is a hangover from the fixed exchange rate, gold standard days). Currency-issuing governments should use that capacity to advance general well-being and providing corporate welfare to underpin and reduce the risk of speculative behaviour in the financial markets does not serve any valid purpose. However, when we introduce real world layers (politics, etc) we realise that some pure MMT-type options are not possible. This question introduces just such a case in Japan. Given the political constraints, we are asked to choose between two options for central bank conduct, when the government does issue debt: (A) Buy it all up in the secondary bond markets. (B) Leave it in the non-government sector. In this final part, I go through some of the considerations that might influence that choice.

Recap

In the first part – Q&A Japan style – Part 5a (December 3, 2019) – the proposition was put that in Japan both sides of politics – the progressive Left parties and the conservative parties on the Right – eschew any notion that:
(a) the Japanese government runs deficits but dispenses with the unnecessary practice of matching those deficits with debt-issuance. This is the pure Modern Monetary Theory (MMT) position.
OR:
(b) the Japanese government issues debt, which is then bought on secondary bond markets by the Bank of Japan.
I find this to be a very odd position for progressives to take.
Certainly, a person with an MMT understanding would realise that the first option is desirable and the second option has no fundamental negative consequences, but does allow the central bank to control bond yields (and prices).
We learned that the considered opinion is that the only politically acceptable option is that the government issues bonds to the non-government sector (currently via an auction process), where selected financial institutions are licensed to ‘make the market’, by placing bids for volume and price (yield), which then determines the overall yield on each bond issue.
Under this ‘politically acceptable’ option, we also learned that there is considerable disagreement as to what the central bank should do in this case.
I was asked by my Japanese friends to discuss two options from an MMT perspective:
(A) Should the central bank purchase these bonds in the secondary market which has the effect of transferring the interest return to the consolidated government sector and allows the central bank to control all yields and hold rates at zero if they desire?
OR:
(B) Should the central bank refrain from purchasing these bonds in the secondary market and leave the bond holders in the non-government sector to earn interest returns and principal payment on maturity?
It transpires that many progressives in Japan oppose Option A because they believe by creating bank reserves the policy approach plays into the hands of the so-called New Keynesian ‘reflationists’ (such as Paul Krugman) who were prominent in the ‘Great Stagnation’ debate in the late 1990s and early 2000s.
But the rival view is that, under Option (B), the central bank loses control of interest rates, and, ultimately, yields become market determined, which may ultimately lead to rising interest rates.
In this sense, many marginal firms who are just surviving in the present situation, would be adversely affected by interest rate changes, which would have the consequence of reducing investment and overall aggregate demand.
So the question really was about what might an MMT perspective bring to this debate?
In – Part 1 (December 3, 2019) – I dealt with the so-called New Keynesian ‘reflationists’.
These characters correctly understood that the in the period after the first consumption tax hike (May 1997), the Japanese economy went into a recession that lasted for six quarters (from December-quarter 1997 to the March-quarter 1999) and then struggled to resume growth for the rest of 1999.
This was the period that became known as the ‘Great Stagnation’ and attracted the attention of the ‘reflationists’ from within Japan and abroad.
The following graph shows quarterly real GDP growth from 1995 to the September 2019 (using Cabinet data) with the consumption tax hikes impacts shown in the red bars.
It was clearly a recession induced by poorly constructed fiscal policy. There was no need at all to increase the consumption tax. The Japanese government bowed to pressure from conservative economists who spun the story that it was running excessive deficits and building up too much debt, which would eventually create uncontrollable inflation, higher interest rates and bond yields, and ultimately, government insolvency.
All the usual fake narratives about currency-issuing governments.
The May 1997 consumption tax hike caused an almost immediate reaction in real private consumption expenditure, which fell by 0.66 per cent in the June-quarter 1997 – a substantial immediate response.
The decline in consumption expenditure growth resonated for several quarters.
The following graph shows the quarterly growth in real private consumption expenditure from the March-quarter 1995 to the March-quarter 2005.
Similarly, as would be expected, as the collapse in consumption expenditure created excess capacity, business investment also fell sharply as a generalised pessimism set in.
The following graph shows the quarterly growth in real private non-residential investment expenditure from the March-quarter 1995 to the March-quarter 2005.
The negative response was a lagged reaction to the downturn and investment spending didn’t recover as quickly because the renewed growth in late 1998 was accommodated by existing productive capacity.
So trying to suggest that the prolonged recession was due to a ‘mythical’ real interest rate being too high, because the inflation rate was too low relative to the near zero nominal interest rates (the ‘reflationists’ ‘liquidity trap’ fantasy) really missed the point.
And trying to suggest that if the Bank of Japan engaged in large-scale bond-buying in return for bank reserves would lift the inflation rate significantly – via the erroneous money multiplier and Quantity Theory of Money theories – was always going to fail.
The Modern Monetary Theory (MMT) economists made that point at the time and many times since.
The ‘reflationists’ were still trotting out these ridiculous ideas during the GFC.
I remind readers of the analysis one Paul Krugman made of the Japanese situation in May 1998 – Japan’s Trap – which echoed what he was also saying during the GFC and since.
He dramatically failed to understand the nature of the problem in Japan in 1998 and recommended a reliance on monetary policy.
In terms of his prescription he claims that his model was subject to “Ricardian equivalence, so that tax cuts have no effect”.
Further, he claims that government spending stimulus would have some impact in the immediate context but would “would be partly offset by a reduction in private consumption expenditures”.
To understand how ridiculous the notion of Ricardian equivalence is please read these blog posts (among others):
2. Ricardians in UK have a wonderful Xmas (January 24, 2011).
Krugman also said in 1997 that while fiscal policy stimulus might provide some marginal short-term growth, previous government spending:
… has been notoriously unproductive: bridges more or less to nowhere, airports few people use, etc … But there is a government fiscal constraint …
He went on to advocate the ‘reflationist’ strategy and claimed that that monetary policy had been ineffective because:
… private actors view its … [Bank of Japan] … actions as temporary, because they believe that the central bank is committed to price stability as a long-run goal. And that is why monetary policy is ineffective! Japan has been unable to get its economy moving precisely because the market regards the central bank as being responsible, and expects it to rein in the money supply if the price level starts to rise.
The way to make monetary policy effective, then, is for the central bank to credibly promise to be irresponsible – to make a persuasive case that it will permit inflation to occur, thereby producing the negative real interest rates the economy needs. This sounds funny as well as perverse … [but] … the only way to expand the economy is to reduce the real interest rate; and the only way to do that is to create expectations of inflation.
History tells us he was completely wrong in his diagnosis at the time as were all the ‘reflationists’.
The only thing that got Japan moving again was a renewed commitment to using fiscal policy to support growth.
and so it was no surprise that the QE they were urging the Bank of Japan to engage in as a means of lifting the inflation rate would fail 
In his 2003 book – Balance Sheet Recession: Japan’s Struggle with Uncharted Economics and its Global Implications – Richard Koo wrote:
The reason why quantitative easing did not work in Japan is quite simple and has been frequently pointed out by BOJ officials and local market observers: there was no demand for funds in Japan’s private sector.
In order for funds supplied by the central bank to generate inflation, they must be borrowed and spent. That is the only way that money flows around the economy to increase demand. But during Japan’s long slump, businesses left with debt-ridden balance sheets after the bubble’s collapse were focused on restoring their financial health. Companies carrying excess debt refused to borrow even at zero interest rates. That is why neither zero interest rates nor quantitative easing were able to stimulate the economy for the next 15 years.
While I differ with Richard Koo on other issues, his analysis of the ‘Great Stagnation’ was correct and made Krugman and his fellow ‘reflationists’ look like fools.

Analysing the Options

So what does this all mean for how we should think about the central bank operations under the only ‘politically acceptable’ option that the Japanese government continue issuing debt.
The two options for the central bank in this situation are:
(A) Should the central bank purchase these bonds in the secondary market which has the effect of transferring the interest return to the consolidated government sector and allows the central bank to control all yields and hold rates at zero if they desire?
OR:
(B) Should the central bank refrain from purchasing these bonds in the secondary market and leave the bond holders in the non-government sector to earn interest returns and principal payment on maturity?
There is no MMT position on this.
What an MMT understanding provides is a framework for assessing the consequences of each choice, which would then reflect the social and political judgement of those consequences.
Option (A) is the current orthodoxy in Japan as is evidenced by the following graphs.
The first shows the Bank of Japan’s Balance Sheet assets from April 1998 to November 2019. The light blue area indicates the Bank’s holdings of outstanding Japanese government bonds (JGBs).
So the rather dramatic increase in the total assets held by the Bank is largely due to the various QE (bond buying) programs it has been pursuing over the last two decades.
The next graph shows the proportion of total outstanding JGBs held by the Bank of Japan from 1985 to September 2019.
The Bank currently holds 42.37 per cent of the total.
What these graphs (and the underlying data) tells us that the Bank of Japan’s strategy to buy JGBs in large volumes in order to, in their words, increase the inflation rate, has failed.
This demonstrates how ineffective monetary policy is in influencing the path of the inflation rate, despite the massive increase in central bank assets.
There is no relationship between the evolution of the monetary base (driven by the Bank’s purchases of JGBS in large volumes) and the evolution of the inflation rate.
The latest data on inflation expectations is also indicative that the QE policies are not having the desired effect.
The New Keynesian mainstream macroeconomics further suggests that prices are adjusted to accord with expected inflation. With rational expectations, the mainstream models predict that inflation will respond one-for-one with shifts in expected inflation.
The Bank of Japan has been trying to manipulate that ‘theoretical claim’ in real space through its QE experiments but has clearly not succeeded.
Please read my blog post – Japan still to slip in the sea under its central bank debt burden (November 22, 2018) – for more discussion on this point.
An MMT understanding provides us with an explanation of why this strategy (independent of fiscal policy) will be ineffective.
Income implications
What we know is that:
1. The QE strategy has been maintain long-term interest rates around zero. Why? In the hope that it will stimulate investment spending. But if the revenue-earning outlook is pessimistic, borrowers will not seek credit even at low interest rates. This is the point the ‘reflationists’ could not grasp.
2. The QE strategy has thus reduced income flows that would normally go to the non-government sector as a result of their bond holdings in the form of interest payments.
3. To offset that impact, central banks pay interest on excess reserves, to assist in maintaining the profitability of the financial institutions in question.
In Japan, there is a complex system known as the Complementary Deposit Facility – which provides a facility where the Bank of Japan can pay interest on excess reserve balances (above required reserves) for financial institutions that have current balances with the Bank.
However, since January 2016, when the QQE program drove interest rates negative, “excess reserves … have been divided into three tiers, to which a positive interest rate, a zero interest rate, and a negative interest rate are applied, respectively.”
The aim is to provide an incentive to banks carrying excess reserves to loan them to other financial institutions in need of reserves – ” as long as the rate exceeds the rate applied to the Policy-Rate Balances” (those that attract the negative interest rate).
The Bank says that “Rather than merely holding surplus funds in current accounts at the Bank, such transactions improve financial institutions’ profits.”
When the “Policy-Rate Balances increase as a whole … this exerts downward pressure on money market rates.” They increase, in part, as a result of the “Bank’s Japanese government bond purchasing operations”.
To protect “the profits of financial institutions”, the Bank makes adjustments to the benchmarks that determine when the negative interest rate (‘tax’) will cut in, “so as to avoid drastic changes in the Policy-Rate Balances”.
The most recent review was on September 19, 2019, see – Review of the Benchmark Ratio Used to Calculate the Macro Add-on Balance in Current Account Balances at the Bank of Japan – which increased the Benchmark Ratio to 37 per cent (from 36 per cent).
But, of course, the payment on excess reserves only flow to the financial institutions that have accounts with the Bank of Japan.
But, that aside, the payment of interest on excess reserves blurs the difference between Option (A) and Option (B).
The difference that remains is the possible capital gains on the assets held.
The outstanding JGBs not held by the Bank of Japan or other government agencies, are mostly held by various City Banks and Long-term Credit banks, Trust Banks, Regional Banks, and other financial institutions.
This graph (created from the Flow of Funds data available from the Bank of Japan) published in the – 2019 Debt Management Report – issued by the Ministry of Finance, shows the breakdown of JGB holders as of December 2018.
Now, ask yourself, why would these holders sell to the Bank of Japan?
Answer: because the demand from the QE programs push the price of the bonds up in the secondary market and create capital gains for the sellers.
The capital gain will reflect the maturity (principle) value of the bond plus the expected discounted flow of the interest payments that the holder would receive adjusted for inflation risk.
If there was a serious shortfall in the realisable capital gain relative to the principle/interest payments from holding to maturity, then why would a holder choose to sell – unless they had short-run liquidity issues that required emergency liquidation.
The point is that Option (A) and Option (B) may, in fact, not be very different in overall outcome.
1. Option (A) shifts liabilities to the non-government at the central bank from an account labelled ‘Outstanding JGBs’ to ‘Reserves’ and the income flows associated from ‘Interest payments on outstanding debt’ to ‘Interest payments on excess reserves’.
2. It also ensures that the secondary markets will be indifferent to selling the asset to the Bank at a price that reflects the return they would expect by holding the asset and earning interest until maturity (Option (B)).
Further, a progressive objection to Option (A) should not be motivated by the fact that the ‘reflationists’ suggested the strategy but rather that it doesn’t actually achieve its stated purposes.
Implications for liquidity management
Under Option (B), the government cedes control of yield determination at the regular JGB auctions to the private bond markets.
Option (A) allows the central bank to control all primary issue yields, indirectly, through influencing bond prices and yields in the secondary bond market.
At the limit, the central bank can set all rates along the yield curve (at all maturities) if it so chooses through QE-type purchases.
That control lapses under Option (B).
If yields are set in the private auction markets and then subject to speculative transactions in the secondary bond markets, then, clearly, there is the possibility that rates will rise over time.
The concern expressed in the original question (see Part 5a) is that this has the potential to damage marginal firms contemplating investment decisions.
While I considered the question of the sensitivity of investment spending in this blog post – Q&A Japan style – Part 1 (November 4, 2019) – and concluded there are solid arguments that can be made to suggest the sensitivity is low, it remains a possibility that such a negative impact would arise.
That concern does not apply under Option (A) because the yield curve always remains under the control of the central bank.
We should also distinguish between QE-type behaviour by the central bank and the more standard Open Market Operations (OMO), which, historically, have formed the basis of the liquidity management function of the central bank.
OMO involves the central bank buying and selling government bonds on the open market to manage bank reserves by influencing the price and yield of certain government bonds.
OMO is part of the strategy central banks use to ensure the short-term interbank rates (and subsequent longer maturity rates) are in line with the policy rate that it chooses.
OMO involves the central bank managing reserves by exchanging government securities for reserves (in either direction) with financial institutions that maintain accounts (current balances in the Japanese context).
The two arms of government (treasury and central bank) have an impact on the stock of accumulated financial assets in the non-government sector and the composition of the assets.
The government deficit (treasury operation) determines the cumulative stock of financial assets in the private sector, whereas, central bank decisions then determine the composition of this stock in terms of notes and coins (cash), bank reserves (clearing balances) and government bonds.
Money markets are where commercial banks (and other intermediaries) trade short-term financial instruments between themselves in order to meet reserve requirements or otherwise gain funds for commercial purposes.
All these transactions net to zero. At the end of each day commercial banks have to appraise the status of their reserve accounts.
Those that are in deficit can borrow the required funds from the central bank, usually at a penalty rate.
Alternatively banks with excess reserves are faced with earning nothing or some support rate on these excess reserves if they do nothing.
Clearly it is profitable for banks with excess funds to offload those reserves via loans to banks with deficits at market rates. Transactions in the interbank market necessarily net to zero and cannot clear the system-wide surplus.
Competition between banks with excess reserves for custom puts downward pressure on the short-term interest rate (overnight funds rate) and depending on the state of overall liquidity may drive the interbank rate down below the operational target interest rate.
When the competitive pressures in the overnight funds market drives the interbank rate below the desired target rate, the central bank drains the excess liquidity by selling government debt.
This is a different motivation to that used to justify QE, which broadens the scope of the standard OMO to more comprehensively control yields and bond prices.
When the government runs a deficit that is matched by bond-issuance, the non-government sector swap reserves for the bonds.
If the deficit spending then stimulates further excess reserves, then the central bank has to drain them or pay the support rate if it is to maintain control of its monetary policy target.
In the case of Japan, the Bank of Japan has effectively maintained zero short-term rates aligned with its policy rate by not draining all excess reserves.
Option (A) is an extreme version of this. Option (B) is not incommensurate with the Bank of Japan maintaining the tools necessary to manage bank reserves.
Some might raise concerns under Option (A) about the Bank of Japan incurring capital losses should yields subsequently rise while they have massive JGB holdings.
Those who do not understand the concept of a currency-issuer cannot also understand why negative capital for a currency-using business is problematic but of no application or relevance to a central bank.
Please read my blog post – The ECB cannot go broke – get over it (May 11, 2012) – for more discussion on this point.

Conclusion

My preference is clearly for the government not to issue debt to match any deficit spending. It is unnecessary and amounts to corporate welfare.
But, when we introduce real world layers (politics, etc) we realise that some pure MMT-type options are not possible.
This question introduces just such a case in Japan.
Given the political constraints, we are asked to choose between two options for central bank conduct, when the government does issue debt.
(A) Buy it all up in the secondary bond markets.
(B) Leave it in the non-government sector.
My preference is for Option (A) because I also have a preference for zero short-term interest rates and Option (B) makes that aspiration difficult to manage.
But, equally, I resent handing out capital gains to bond holders (which makes the corporate welfare even more advantageous) and absorbs the risk of holding the bonds within the government sector.
That is enough for today!
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