http://www.freeassociations.org/
NAMs出版プロジェクト: 『伝心法要』直指人心、見性成佛
http://nam-students.blogspot.jp/2017/03/blog-post_64.html@NAMs出版プロジェクト: 『血脈論』以心伝心、不立文字
http://nam-students.blogspot.jp/2017/03/blog-post_67.htmlIRIZ: 禅籍データベース: 伝心法要 (花園大学国際禅学研究所)
http://iriz.hanazono.ac.jp/frame/data_f00a_110.htmlデータベース |
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二巻 正蔵48、続蔵2-23、4 |
…『伝心法要』と『宛陵録』は宋初にすでに定本ができあがり、かつて福州版大蔵経に入蔵した。当時、洪覚範が序を加えて単行したものがあり、序のみを『石門文字禅』二十五に伝える。正蔵四十八の本は明蔵を底本としたために、最後の上堂が多い。『四家語録』の本もまた『宛陵録』の後半に変化がある。この本は、中国では金陵刻経処の上下二巻本(光緒十年〈1884〉刊)に承けられる。しかし、『伝心法要』と『宛陵録』の原型は、本書に収める宋本がよく、『祖堂集』十六、『伝灯録』九、『広灯録』八、『宗鏡録』五、十一、二十四、九十八等の引用が参考となる。また、篇者裴休の伝は『旧唐書』一七七、『新唐書』一八二、『仏祖通載』十七等に見える。 (禅籍解題 110) |
VI
[1]マスターはパイ - 秀に言っ
仏と衆生は、[2]の両方の一つの心のうちに成長し、この心よりも、他の現実はありません。それはbeginningless過去から存在してきました。それは、出生や死亡のいずれもを知っています。それは青でも黄色でもありません。それはどちらも形状や形態を有し、それがあることと、非であることの範疇を超えています。それは古いか新しい時代によって測定されるべきではありません。それは長いも短いもありません。それは大も小もありません。それはすべての制限、単語、トレース、および反対を超越ため。自分自身であると同じように注意する必要があります。試みが私たちの思考でそれを把握するために、当社の一部の上に作られたとき、それが見逃さ。それは、その境界を越えて測定まったくありスペースのようなものです。何の概念は、ここで適用されません。
[1。 日本語でWobakuのKi-unが、850を死亡しました。
2仏教の理解の最初の教訓の一つは、仏でと衆生が何を意味するのかを知ることです。この区別は、仏教の教えのすべての支店を通じて続きます。仏は衆生の心に混乱し、defilementsの完全な無知な群衆されている一方で、存在の理由に見てきた啓発一つです。仏教の目的は、すべての衆生が仏のような悟りを達成することです。問題は、彼らが後者と同じ性質のものであるかどうかです。彼はあるとして用されていない場合、彼らは悟りを開いすることはできません。通過のための一見広すぎるという二つの間の精神的な切断が、多くの場合、仏にそれらを変換します衆生に何があるかどうか疑っています。禅仏教の位置が一つの心がすべてに浸透し、したがって、仏と衆生の間と限りマインドとしては2が1つの性質のもので懸念されていることを行うべき区別がないことです。このマインドは何ですか?黄-POは、これらの説教で彼の弟子パイ秀のため、この質問を解決しようとしています。]
この一つのマインドは衆生から分離されるべきではなく仏、です。我々は、フォームの世界で外側にそれを求めるので、しかし、より多くの我々は、さらにそれが私たちから遠ざかる求めます。これは永遠の終わりに不可能である - 仏は彼自身の後求める、あるいは自身のマインドテイクホールドを作成するようにします。私たちは、私たちの思考が停止し、成形アイデアのすべての試みが忘れられているとすぐとして仏が私たちの前に自分自身を明らかにしていることに気付いていません。
このマインドは仏よりも、他のではない、と仏は衆生というより他ありません。マインドは衆生される形態を想定していた場合、それは何の減少を被っていません。それは仏になったときに、それ自体には何も追加していません。我々は完璧の6つの美徳(paramitas)とガンジス川の砂の数だけ他の1万称賛に値する行為について話す場合でも、それらはすべてマインド自体のビーイングです。彼らは規律によって、それに追加することができるものではありません。条件は仕事である場合は、それが設定されています。条件が動作しなくなるとき、それは静かなまま。心が仏であることを、この中に明確な信仰を持っていないし、形成するために、添付の規律によって達成を試み、間違った想像力に自分自身をあきらめている人。彼らは正しい道から外れます。
このマインドは仏よりも他ではありません。何の仏は心の外に存在しない、また任意のマインドは、仏の外にあります。この心は純粋であり、スペースのよう【それが他のオブジェクトと区別することができる】特別な形態を有していません。あなたが、その後形成するために自分自身を添付しているためとすぐに思考を上げ、それの考えを形成し始めると、あなたは、現実そのものを台無しにします。beginningless過去以来、これまでに形成するために、添付ファイルを持っていた何の仏はありません。あなたは完璧の6つの美徳とメリットの他1万行為を実施することによって仏を求めるなら、これは[仏の達成を]採点されます。しかしbegnningless過去以来、その達成ので、等級分けした一切の仏はありません。あなたがそこに見つける一つの心への洞察を得るとき、それは特に現実ではありません
[1。 元中国とでpratyayaサンスクリットインチ 仏教の哲学の中で最も重要な技術用語のひとつ。]
[これはあなたの心を呼び出すことができます]。このunattainabilityは真の仏陀自身よりも他ではありません。
仏と衆生は一つの心のうちに成長し、それらに違いはありません。それは何の複雑さがないスペースのようなものです、またそれは破壊の対象となります。それは4つの世界を照らす偉大な太陽のようである:それは上昇した場合、その光は、世界中で浸透しているが、スペース自体は、それによって何の照明を獲得していません。太陽が設定されると、闇はどこにでも支配が、スペース自体はこの闇を共有しません。光と闇はお互いを追い出しと交互に勝つが、スペース自体は広大な空虚で、何の変遷を受けません。
同じことが、感覚の存在のものと同様仏の本質を構成する心の言うことができます。あなたは純度、光、汚すこと、暗闇、および遊出のフォームの解放と衆生の形のために仏を取るときは、しかし、長い機会を持つことはありません悟りを達成するために[あなたの努力は上に行くこと]。限り、あなたが理解するこの方法に準拠してのために、あなたは、フォームに添付されています。そして、この一つの心にに手を築くために特殊性の形がありません。
ことを覚え、本日の仏教徒によって理解されていない仏よりも、他のではありません。そしてのでそれがあるとして心の中に見ることのできないことを、彼らはマインド自体の横に心を想像すると、フォームの後に外側に仏を求めています。懲戒のこの方法では、エラーである悟りの方法ではありません。
すべての製品を作ることよりも、「心添付ファイルのない精神的な人に供物を作る方が良いです
[1。 ウー・シン、またはMU-すね日本人インチ 用語は文字通り「無の心」または「no-思った」を意味しません。それに対応する英語の単語を見つけることは非常に困難です。「無意識」は、それに近づくが、意味合いはあまりにも心理的です。ミューshinが明らかに東洋の考え方です。「心アタッチメントから自由になることは」ややcircumlocutionaryですが、アイデアは自我物質、または魂の実体、または心の後に「意識的または無意識、何の憧れはありませんした意識の状態を示すために、簡単です私たちの精神的な生活の構造単位を形成するように。仏教は、これは道徳的、知的、すべての悪の源を切望考えています。これは、個々の人生のが、大の社会生活だけでなく不穏な機関です。私の1で特別記事禅エッセイを対象に専念されます。]
4分の10で仏。 どうして? 心の付着がないことがあるので、想像力のすべてのフォームから自由であることを意味します。
それは内側木又は岩oをなぞらえることができる自分自身を表現するようSuchness、それが残って不動、不動。外側にそれは宇宙のようなものですが、何も妨げないかチェックされます。それは両方の活動と受動性から自由であるようSuchnessは、利得も損失もないがそれであり、それはno形式があり、何の方向性を知りません。彼らはサポートされ、それらを保つために何の足がかりがない虚しさに陥るのを恐れているため、[乱暴]を実行している人たちは、このパスを入力してあえてしないでください。彼らはそれに直面して彼らは後退を破りました。彼らは、学習や知的理解のルールを求める人としてあります。真実に見る人が角としていくつかあるが、多くは、髪の毛のように、確かに、そのような探求者です。
文殊菩薩はに対応リチウム(理由または原則)と普賢菩薩に興(生命またはアクション)。Liは真の空虚と非閉塞の原理で、興は、フォームからの離脱の生活、そして無尽蔵です。観音菩薩は、「知恵を完璧に完璧な愛とSthamapraptaに対応しています。Vimala-kirti手段"undefiled名"; undefiledは本質であると名の形式です。エッセンスとフォームは、その名のVimala-kirti(「純粋名」)、二つの異なるものではありません。それは一つの心の内容であるために偉大な菩薩のそれぞれで表されているすべては、私たちのそれぞれに存在しています。我々は真実に目覚めているとき、すべてがうまくなります。
現代の仏教徒は、自分の心の中に内向きに外側に見て、代わりに。真実の違反である - 彼ら自身がフォームに、世界に執着します。
仏は、このように意味ガンジスのサンズ:これらの砂が踏まれると、すべての仏、菩薩、Sakrendra、および他の四天王によって渡さが、砂、それによってハッピーではありません。それらは再びY牛、羊、昆虫、及びアリを踏まれているが、彼らはそれによって激怒ありません。彼らは自分自身の中に宝物と香り物質のすべての種類を隠すかもしれないが、彼らは強欲ではありません。彼らは、汚物や消臭材料のすべての種類で汚れてもよいが、彼らはそれを嫌うません。このような性質の精神的な態度は、状態実現したもののことであるmushinを(「心添付ファイルから自由であること」)。
心はすべてのフォームから自由であるとき、それは仏と衆生の区別がないこと[事実]に見ています。この状態いったんときmushinが達成され、それは仏教の人生を完了します。仏教徒がの真実に見ることができない場合mushin仲介何もせずに、永劫のすべての彼らの規律が悟りを達成するためにそれらを有効にしないでしょう。トリプル車両の信者に愛さとして彼らはこれまで彼らは解放を実現することはない、規律とメリットの概念と奴隷になります。
心のこの状態(mushin)の達成には、いくつかは他よりも速くしています。のみ、そのような信仰の10の段階としてBodhisattvashipのすべてのグレードを経た後に、それに達する他の人が存在するが、ちょうどダルマの談話を聞くことによって一斉にmushinの状態に達する人も、10あります。遵守の段階、規律の10段階、及びめくりの10段階。多かれ少なかれ時間の達成に必要とされるmushinが、一度達成し、それはすべての実現に、すべての規律に終止符を置くと、まだ達成何が本当にありません。それは真実ではなく虚偽です。これかどうかmushinは 10の段階を経て1人の思想で達成または達成され、その実用的な作業は同じであり、より深いか浅い以外のもの1のは間違いありません。一つだけは、ハード規律の長い年齢層を通過しました。
悪のコミットや練習良さを-の両方が形成するために、添付ファイルの結果です。悪を形成するために、添付ファイルのためにコミットされたとき、人は遊出に苦しむことがあります。善を形成するために、添付ファイルのアカウントで実施されたとき、人は苦難の人生を通過しなければなりません。あなたはdiscoursedそれに耳を傾けるようしたがって、ダルマの本質にすべてを一度に見ることをお勧めします。
マインドから離れて何のダルマが存在しないためダルマすることで、心を意味します。ない心離れダルマから存在するために心は、ダルマより他ありません。これ自体マインドには、心(ではないmushin)、および無の心は、どちらか全くありません。無の心が心によって後に求められていないとき、これは思考の特定のオブジェクトなっています。沈黙の唯一の証言があり、それは思考を超えました。したがって、[ダルマ]がワードへの通路を遮断し、精神作用のすべてのフォームに端を置くことが言われています。
このマインドは、その性質上、完全に純粋なソース、仏である、と私たち一人一人に存在しています。すべての衆生は、しかし、仏や菩薩は異なる、この特定の点ではないことを意味し、低下 - 彼らは一つの物質のすべてです。唯一の彼らの想像力と偽の差別のため、その仏の本質そのもので、それに対応するものはありませんが、衆生は、彼らのカルマをうまくし、その結果を刈り取ります。エッセンスは空であり、それは至福の平和的かつ生産的である、それは静かで、安静時、それが照明され、すべてが通過することができます。
あなたはこのに自分自身の中に深い洞察力を持っている場合、あなたはすぐにあなたが必要とするすべてが完璧であり、そして豊かに、そして何もすべてであなたに欠けていないことを実現します。あなたは、最も熱心と熱心に過去3阿僧祇のkalpasのためにあなた自身を懲戒し、Bodhisattvahoodのすべての段階を通過したかもしれません。あなたは1人の考えで実現を持って来るとき、それはあなたが仏陀自身となし、他の最初からあり、このより他ありません。実現は、この真理を介して、あなたには何も追加していません。あなたが振り返るとあなたを介して行っているすべての懲戒処分を調査すると、あなただけの彼らは夢の中で非常に多くのアイドルの所業よりも多く行われていないことがわかります。したがって、彼は悟りを持っていたときに達成何もなかったことを如来によって語られている、と彼は本当に達成何かを持っていた場合は、仏Dipankaraはそれに証言したことはなかっただろうということ。
このダルマは完全に均一でムラのないことを如来によって再び語られています。ダルマによって菩提を意味します。それはすべてのもののソースを形成し、この純粋な心は形のない山、海など、物事の形で、物事と一緒に他のすべての世界でも、すべての仏の土地であっても、すべての衆生に完璧で、かつ、あります。彼らはすべてであり、このオブジェクトとそれとの間の区別のないマークがアークません。この純粋な心、すべてのもののソースは、常に完璧な照明と全浸透しています。人々はこれを知らないと、彼らが何を参照してください取るか、聞くかを考えたりマインド自身のために知っています。およびそれらの洞察は、次いで、ベールと明確かつ照明ある物質自体に浸透することができません。あなたは何[つまり、直感的に]介在せずにmushinを実現する場合、物質自体はあなたに明らかにされています。それは太陽が空に自分自身を明らかのように、その照明は4分の10を貫通し、その通過を妨害するものは何もありません。
禅の信者が自分の感覚や思考の世界を超えて行くことに失敗したときに、このような理由から、すべての彼らの所業と動きはありません重要です。感覚や思考が消滅するときしかし、マインドへのすべての通路がブロックされ、何の入り口は、その後可能となりません。オリジナルマインドは、それが彼らに属していない、感覚や思考の作業と一緒に認識することがあり、またそれはそれらとは無関係です。感覚や思考に基づいてご理解の上運ばない、あなたの感覚や思考のあなたの意見を構築しないでください。しかし、同時にあなたの感覚や考えを拒絶することによってダルマを把握していない、離れてあなたの感覚や思考から心を求めていません。あなたはどちらに接続しないでもあなたはどちらを遵守やそれらにしがみついているとき、それらから切り離されている場合、あなたは、あなたは悟りのあなたの席を持っている、あなたの完璧な遮るもののない自由を楽しみます。
人々はどのような別の仏から送信されることはマインドそのものであることを学ぶとき、彼らは把握したり、実現しようと心として知られている特定のオブジェクトがあると想像します。これはマインド自体外の何かを求めている、または存在しないものを作成しています。実際には、一人の心です。あなたは別の心を設定することで、それを追求することはできません。しかし長い間、kalpasの数十万人を通じて、あなたはそれを持っていることをあなたが言うことができるとき、それの後に、もう時間が今まであなたに来ないだろうしています。あなたがの状態にすぐに目覚めていた場合にのみmushinをあなた自身の心を持っています。それは彼の額の中に隠された彼自身の宝石のための強い男のシークのようなものです:限り、彼は4分の10で自身の外にそれを求めているように、彼はそれに遭遇しません。それは隠された位置し、非常に最初から存在していたとして男が瞬時に自分の宝石を感じるところが、それにポイント一度賢明にしましょう。
禅の信者が仏を認識できないということは、自分の心がある場合はそれらの正しく認識していないためです。彼らは度で習得したいと考えています演習のすべての種類を設定し、外側にそれを追求し、自身が時代を超えて熱心に出て働きます。しかし、彼らは悟りに到達するために失敗します。何の作品はの状態にすぐに目を覚ますと比較しないmushinそのもの。
あなたは彼らの自然の中ですべてのものは所有物なしである旨のほとんどを決めた理解に来るとき、素養ずに、依存することなく、変わらぬ場所ずに、相互の調整なしで、あなたは菩提を実現することである、想像力を大切から自由になるだろう。菩提が実現されると、仏であるあなた自身のマインドを実現しています。長い年齢のすべての所業は、その後、実際の懲戒以外のものとなっていることが分かりました。強い男は自分の額に自分の宝石を回復すると回復が彼の外の研究で無駄にすべての彼の努力とは何の関係もありませんでした。だから、仏は「私は啓発の私の達成に達し何も持っていなかった。」と言います 私たちはこれを信じていない不安なので、彼は5つの目[1]と5文を指します。[2] それは最初の真のステートメントであるためしかし、それは、真実ではない偽りです。
[1。 5目は、(1)物理的な眼、(2)天眼、知恵の(3)目、ダルマの(4)目、及び仏の(5)目。
2. 金剛般若経(Vajracchedikaは彼の教えの真実に関して)、仏は5文になります。]
Manual of Zen Buddhism: IV. From the Chinese Zen Masters
http://www.sacred-texts.com/bud/mzb/mzb04.htm
The master[1] said to Pai-hsiu:
Buddhas and sentient beings[2] both grow out of One Mind, and there is no other reality than this Mind. It has been in existence since the beginningless past; it knows neither birth nor death; it is neither blue nor yellow; it has neither shape nor form; it is beyond the category of being and non-being; it is not to be measured by age, old or new; it is neither long nor short; it is neither large nor small; for it transcends all limits, words, traces, and opposites. It must be taken just as it is in itself; when an attempt is made on our part to grasp it in our thoughts, it eludes. It is like space whose boundaries are altogether beyond measurement; no concepts are applicable here.
[1. Wobaku Ki-un in Japanese, died 850.
2 One of the first lessons in the understanding of Buddhism is to know what is meant by the Buddha and by sentient beings. This distinction goes on throughout all branches of the Buddhist teaching. The Buddha is an enlightened one who has seen into the reason of existence, while sentient beings are ignorant multitudes confused in mind and full of defilements. The object of Buddhism is to have all sentient beings attain enlightenment like the Buddha. The question is whether they are of the same nature as the latter; for if not they can never be enlightened as he is. The spiritual cleavage between the two being seemingly too wide for passage, it is often doubted whether there is anything in sentient beings that will transform them into Buddhahood. The position of Zen Buddhism is that One Mind pervades all and therefore there is no distinction to be made between the Buddha and sentient beings and that as far as Mind is concerned the two are of one nature. What then is this Mind? Huang-po attempts to solve this question for his disciple Pai-hsiu in these sermons.]
This One Mind only is the Buddha, who is not to be segregated from sentient beings. But because we seek it outwardly in a world of form, the more we seek the further it moves away from us. To make Buddha seek after himself, or to make Mind take hold of itself--this is an impossibility to the end of eternity. We do not realize that as soon as our thoughts cease and all attempts at forming ideas are forgotten the Buddha reveals himself before us.
This Mind is no other than the Buddha, and Buddha is no other than sentient being. When Mind assumes the form of a sentient being, it has suffered no decrease; when it becomes a Buddha, it has not added anything to itself. Even when we speak of the six virtues of perfection (paramitas) and other ten thousand meritorious deeds equal in number to the sands of the Ganges, they are all in the being of Mind itself; they are not something that can be added to it by means of discipline. When conditions' are at work, it is set up; when conditions cease to operate, it remains quiet. Those who have no definite faith in this, that Mind is Buddha and attempt an achievement by means of a discipline attached to form, are giving themselves up to wrong imagination; they deviate from the right path.
This Mind is no other than Buddha; there is no Buddha outside Mind, nor is there any Mind outside Buddha. This Mind is pure and like space has no specific forms [whereby it can be distinguished from other objects]. As soon as you raise a thought and begin to form an idea of it, you ruin the reality itself, because you then attach yourself to form. Since the beginningless past, there is no Buddha who has ever had an attachment to form. If you seek Buddhahood by practising the six virtues of perfection and other ten thousand deeds of merit, this is grading [the attainment of Buddhahood]; but since the begnningless past there is no Buddha whose attainment was so graded. When you get an insight into the One Mind you find there that is no particular reality
[1. Yuan in Chinese and pratyaya in Sanskrit. One of the most significant technical terms in the philosophy of Buddhism.]
[which you can call Mind]. This unattainability is no other than the true Buddha himself.
Buddhas and sentient beings grow out of the One Mind and there are no differences between them. It is like space where there are no complexities, nor is it subject to destruction. It is like the great sun which illumines the four worlds: when it rises, its light pervades all over the world, but space itself gains thereby no illumination. When the sun sets, darkness reigns everywhere, but space itself does not share this darkness. Light and darkness drive each other out and alternately prevail, but space itself is vast emptiness and suffers no vicissitudes.
The same may be said of the Mind that constitutes the essence of Buddha as well as that of sentient being. When you take Buddha for a form of purity, light, and emancipation and sentient beings for a form of defilement, darkness, and transmigration, you will never have the occasion however long [your striving may go on] for attaining enlightenment; for so long as you adhere to this way of understanding, you are attached to form. And in this One Mind there is not a form of particularity to lay your hand on.
That Mind is no other than Buddha is not understood by Buddhists of the present day; and because of their inability of seeing into the Mind as it is, they imagine a mind beside Mind itself and seek Buddha outwardly after a form. This way of disciplining is an error, is not the way of enlightenment.
It is better to make offerings to a spiritual man who is free from mind-attachment' than to make offerings to all
[1. Wu-hsin, or mu-shin in Japanese. The term literally means "no-mind" or "no-thought". It is very difficult to find an English word corresponding to it. "Unconsciousness" approaches it, but the connotation is too psychological. Mu-shin is decidedly an Oriental idea. "To be free from mind-attachment" is somewhat circumlocutionary, but the idea is briefly to denote that state of consciousness in which there is no hankering, conscious or unconscious ' after an ego-substance, or a soul-entity, or a mind as forming the structural unit of our mental life. Buddhism considers this hankering the source of all evils moral and intellectual. It is the disturbing agency not only of an individual life but of social life at large. A special article in one of my Zen Essays will be devoted to the subject.]
the Buddhas in the ten quarters. Why? Because to be free from mind-attachment means to be free from all forms of imagination.
Suchness as it expresses itself inwardly may be likened o wood or rock, it remains there unmoved, unshaken; while outwardly it is like space, nothing is obstructed or checked. Suchness, as it is free both from activity and passivity, knows no orientation, it has no form, there is in it neither gain nor loss. Those who are running [wildly] do not dare enter this path, for they are afraid of falling into an emptiness where there is no foothold to keep them supported. They beat a retreat as they face it. They are as a rule seekers of learning and intellectual understanding. Many are indeed such seekers, like hair, while those who see into the truth are as few as horns.
Manjusri corresponds to li (reason or principle) and Samantabhadra to hsing (life or action). Li is the principle of true emptiness and non-obstruction, hsing is a life of detachment from form, and inexhaustible. Avalokitesvara 'corresponds to perfect love and Sthamaprapta to perfect wisdom. Vimala-kirti means "undefiled name"; undefiled is Essence and name is form. Essence and form are not two different things, hence the name Vimala-kirti ("pure-name"). All that is represented by each one of the great Bodhisattvas is present in each of us, for it is the contents of One Mind. All will be well when we are awakened to the truth.
Buddhists of the present day look outward, instead of inwardly into their own minds. They get themselves attached to forms and to the world--which is the violation of the truth.
To the sands of the Ganges the Buddha refers in this way: these sands are trodden and passed over by all the Buddhas, Bodhisattvas, Sakrendra, and other devas, but the sands are not thereby gladdened; they are again trodden y cattle, sheep, insects, and ants, but they are not thereby incensed; they may hide within themselves all kinds of treasures and scented substances, but they are not covetous; they may be soiled with all kinds of filth and ill-smelling material, but they do not loathe them. A mental attitude Of this nature is that of one who has realized the state of mushin ("being free from mind-attachment").
When a mind is free from all form, it sees into [the fact] that there is no distinction between Buddhas and sentient beings; when once this state of mushin is attained it completes the Buddhist life. If Buddhists are unable to see into the truth of mushin without anything mediating, all their discipline of aeons would not enable them to attain enlightenment. They would ever be in bondage with the notion of discipline and merit as cherished by followers of the Triple Vehicle, they would never achieve emancipation.
In the attainment of this state of mind (mushin), some are quicker than others. There are some who attain to a state of mushin all at once by just listening to a discourse on the Dharma, while there are others who attain to it only after going through all the grades of Bodhisattvaship such as the ten stages of faith, the ten stages of abiding, the ten stages of discipline, and the ten stages of turning-over. More or less time may be required in the attainment of mushin, but once attained it puts an end to all discipline, to all realization and yet there is really nothing attained. It is truth and not falsehood. Whether this mushin is attained in one thought or attained after going through the ten stages its practical working is the same and there is no question of the one being deeper or shallower than the other. Only the one has passed through long ages of hard discipline.
Committing evils or practising goodness-both are the outcome of attachment to form. When evils are committed on account of attachment to form, one has to suffer transmigration; when goodness is practised on account of attachment to form, one has to go through a life of hardships. It is better therefore to see all at once into the essence of the Dharma as you listen to it discoursed.
By the Dharma is meant Mind, for there is no Dharma apart from Mind. Mind is no other than the Dharma, for there is no Mind apart from the Dharma. This Mind in itself is no-mind (mushin), and there is no no-mind either. When no-mind is sought after by a mind, this is making it a particular object of thought. There is only testimony of silence, it goes beyond thinking. Therefore it is said that [the Dharma] cuts off the passage to words and puts an end to all form of mentation.
This Mind is the Source, the Buddha absolutely pure in its nature, and is present in every one of us. All sentient beings however mean and degraded are not in this particular respect different from Buddhas and Bodhisattvas--they are all of one substance. Only because of their imaginations and false discriminations, sentient beings work out their karma and reap its result, while, in their Buddha-essence itself, there is nothing corresponding to it; the Essence is empty and allows everything to pass through, it is quiet and at rest, it is illuminating, it is peaceful and productive of bliss.
When you have within yourself a deep insight into this you immediately realize that all that you need is there in perfection, and in abundance, and nothing is at all wanting in you. You may have most earnestly and diligently disciplined yourself for the past three asamkhyeya kalpas and passed through all the stages of Bodhisattvahood; but when you come to have a realization in one thought, it is no other than this that you are from the first the Buddha himself and no other. The realization has not added anything to you over this truth. When you look back and survey all the disciplinary measures you have gone through, you only find that they have been no more than so many idle doings in a dream. Therefore, it is told by the Tathagata that he had nothing attained when he had enlightenment, and that if he had really something attained, Buddha Dipankara would never have testified to it.
It is told again by the Tathagata that this Dharma is perfectly even and free from irregularities. By Dharma is meant Bodhi. That is, this pure Mind forming the source of all things is perfectly even in all sentient beings, in all the Buddha-lands, and also in all the other worlds together with mountains, oceans, etc., things with form and things without form. They are all even, and there arc no marks of distinction between this object and that. This pure Mind, the Source of all things, is always perfect and illuminating and all-pervading. People are ignorant of this and take what they see or hear or think of or know for Mind itself; and their insight is then veiled and unable to penetrate into the substance itself which is clear and illuminating. When you realize mushin without anything intervening [that is, intuitively], the substance itself is revealed to you. It is like the sun revealing itself in the sky, its illumination penetrates the ten quarters and there is nothing that will interfere with its passage.
For this reason, when followers of Zen fail to go beyond a world of their senses and thoughts, all their doings and movements are of no significance. But when the senses and thoughts are annihilated, all the passages to the Mind are blocked and no entrance then becomes possible. The original Mind is to be recognized along with the working of the senses and thoughts, only it does not belong to them, nor is it independent of them. Do not build up your views on your senses and thoughts, do not carry on your understanding based on the senses and thoughts; but at the same time do not seek the Mind away from your senses and thoughts, do not grasp the Dharma by rejecting your senses and thoughts. When you are neither attached to nor detached from them, when you are neither abiding with nor clinging to them, then you enjoy your perfect unobstructed freedom, then you have your seat of enlightenment.
When people learn that what is transmitted from one Buddha to another is Mind itself, they imagine that there is a particular object known as a mind which they attempt to grasp or to realize; but this is seeking something outside Mind itself, or creating something which does not exist. In reality, Mind alone is. You cannot pursue it by setting up another mind; however long, through hundreds of thousands of kalpas, you are after it, no time will ever come to you when you can say that you have it. Only when you have an immediate awakening to the state of mushin you have your own Mind. It is like the strong man's seeking for his own gem hidden within his forehead: as long as he seeks it outside himself in the ten quarters, he will not come across it; but let the wise once point at it where it lies hidden, and the man instantly perceives his own gem as having been there from the very first.
That followers of Zen fail to recognize the Buddha is due to their not rightly recognizing Where their own Mind is. They seek it outwardly, set up all kinds of exercises which they hope to master by degrees, and themselves work out diligently throughout ages. Yet they fail to reach enlightenment. No works compare with an immediate awakening to a state of mushin itself.
When you come to a most decided understanding to the effect that all things in their nature are without possessions, without attainments, without dependence, without an abiding place, without mutual conditioning, you will become free from cherishing imagination, which is to realize Bodhi. When Bodhi is realized, your own Mind which is Buddha is realized. All the doings of long ages are then found to have been anything but real disciplining. When the strong man recovered his own gem in his own forehead the recovery had nothing to do with all his efforts wasted in his outside research. So says the Buddha, "I have not had anything attained in my attainment of Enlightenment." Being anxious about our not believing this, he refers to the five eyes[1] and the five statements.[2] But it is truth, not falsehood, for it is the first true statement.
[1. The five eyes are: (1) the physical eye, (2) the heavenly eye, (3) the eye of wisdom, (4) the eye of the Dharma, and (5) the eye of the Buddha.
2. In the Diamond Sutra (Vajracchedika), the Buddha makes five statements as regards the truth of his teaching.]
ラベル: 禅
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