日曜日, 9月 16, 2018

Keynes and Proudhon Dudley Dillard

クラインがケインズ革命で参照


Keynes and Proudhon1

Since the beginning of the world-wide depression of the 1930's thewritings of J. M. Keynes have furnished the chief stimulus for serious discussion of economic policy and economic theory. There is implicit in the Keynesian position an interpretation of capitalism strikingly similar to that of P. J. Proudhon, the French socialist of the nineteenth century. Yet whatever similarities there are between the economic ideas of Keynes and Proudhon must be explained by time-separated reaction to more or less comparable problems. The only formal linkage between the two theorists would be their relations to Silvio Gesell, the stamped-money reformer. Keynes expresses admiration for the fundamentals of Gesell's work, and Gesell in turn avows himself a disciple of Proudhon. Keynes's agreement with Gesell is not confined to matters of technical theory, but extends also to the social premises of the work of that “strange, unduly neglected prophet…whose work contains flashes of deep insight and who only just failed to reach down to the essence of the matter.”He characterizes Gesell's work as “anti-Marxian socialism,” asserting that “the future will learn more from the spirit of Gesell than from that of Marx.” Since Marx made a bitter attack on Proudhon, and since Gesell declares himself a disciple of Proudhon, Keynes's references to the superiority of Gesell over Marx suggest important relations between Proudhon and Keynes.

1930年代の世界的な不況の始まり以来、J.ケインズの論説は、経済政策と経済理論の真剣な議論のための主な刺激をもたらした。ケインズの立場には、19世紀のフランスの社会主義者であるP.J.Prudhonのものと著しく類似した資本主義の解釈が暗示されている。ケインズとプードーの経済思想の間に類似点があるとしても、それと時差を隔てることで説明できます。 2つの理論家間の唯一の正式な連携は、金型改革者であるシルヴィオ・ゲゼルとの関係であろう。ケインズはゲゼルの仕事の基礎を賞賛し、ゲゼルは自分自身をプルードンの弟子とする。ケインズとゲゼルとの合意は技術理論の問題に限らず、その「奇妙で過度に無視された預言者」の仕事の社会的な前提にも及ぶ。その仕事には深い洞察力が含まれており、彼はGesellの仕事を「反マルクス社会主義」と特徴づけている。「未来はGesellの精神からマルクスのものより多くを学ぶ」と主張している。マルクスはProudhonを激しく攻撃し、Gesellは彼自身がプルードホンの弟子であり、ケインズはマルクをめぐるゲゼルの優越性について言及していることから、プロードンとケインズとの重要な関係が示唆されている。