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Mathematical Psychics: An Essay on the Application of Mathematics to the Moral Sciences
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Mathematical Psychics: An Essay on the Application of Mathematics to the Moral Sciences | |
Note: | London: C. Kegan Paul and Co., 1881 |
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Fechner
Fechnerian
数理心理学。道徳科学への数学の応用に関する論考
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タイトル 数学的サイキック。道徳科学への数学の応用に関するエッセー
著者 Edgeworth, Francis Ysidro, 1845-1926
備考:ロンドン。C. Kegan Paul and Co., 1881
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フェヒナー
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6 0 NATHEMAT~CAL PSYCHICS. THE UNIT OF PLEASURE. 61 felt by one sentient being equateable to so much of other sorts of pleasure felt by other sentients. Professor Bain has shown1 how one may correct one's estimate of one's own pleasures upon much the same principle as the observations made with one's senses ; how one may correctly estimate the pleasures of others upon the principle ' Accept identical objective marks as showing identical subjective states,' notwith- standing personal diff'erences, as of activity or demon- strativeness. This ' moral arithmetic ' is perhaps to be supplemented by a illoral differential calculus, the Fech- nerian method applied to pleasures in general. For Wuiidt has shown that sensuous pleasures may thereby be measured, and, as utilitarians hold, all pleasures are comnlensorable. The first principle of this method iniglit be : Just-perceivable increments of pleasure, of wll pleasures for all persons, are equateablea2 Impli- cated with this principle and Bain's is the following: Eqninlultiples of equal pleasures are equateable ; where tlie multiple of a pleasure signifies exactly similar plea- sure (integral or differential) enjoyed by a illultiple number of persons, or through a multiple time, or (time and persons being constant) a pleasure whose degree is a multiple of the degree of the given pleasure. The last expression is open to question (though see De1t)reuf ' Btude psychophysique,' vii. and elsewhere), and is not here insisted upon. It suffices to postulate tlle practical proposition that when (agreeably to Fech- nerian conceptioss) it requires n times more just-per- ceivable increments to get up to one pleasure from zero than to get up to another, then the former pleasure enjoyed by a given number of persons during a given 1 Eutotions and Will, 3rd edition. Ci. Wundt, Phys. Psych., p. 206; above, p. 8, Appendix UI.
6 0 自然界のサイキック。快楽の単位である。ある感覚者が感じる61の快感は、他の感覚者が感じる他の種類の快感と同じくらいの量になる。ベイン教授は、自分の感覚で行われる観察とほぼ同じ原理で、自分自身の快楽の見積もりを修正する方法を示している。また、活動性や誇示性などの個人的な違いがあっても、「同一の主観的状態を示す同一の客観的マークを受け入れる」という原理で、他人の快楽を正しく見積もることができることを示している。この「道徳的算術」は、おそらく、快楽一般に適用されるフェヒ・ネールの方法である「道徳的微分積分」によって補完されるべきであろう。功利主義者が主張するように、感覚的な快楽はそれによって測定可能であり、すべての快楽は共有可能であることをウイットが示したからである。この方法の第一原理は、次のようなものである。この原則とベインの原則とを結びつけるものとして、次のようなものがある。ここで、快楽の倍数とは、複数の人が享受する全く同様の快楽(積分または微分)、または複数の時間を経て享受する快楽、あるいは(時間と人が一定の場合)与えられた快楽の度合の倍数である快楽を意味する。最後の表現は疑問の余地があり(ただし、De1t)reuf ' Btude psychophysique,' vii. and other placesを参照)、ここでは主張しない。実用的な命題を仮定するだけで十分である。(フェヒ・ネールの考え方によれば)ゼロからある快楽に到達するためには、別の快楽に到達するために比べて、n倍以上のちょうどよい増分を必要とする場合、与えられた期間に与えられた数の人が享受する前者の快楽は、1 Eutotions and Will, 3rd edition. シ。Wundt, Phys. Psych., p. 206; 前掲, p. 8, Appendix UI.
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THE UNIT OF PLEASURE.
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time is to be sought as much as the latter pleasure en-
joyed by n times the given number of persons during
the given time, or by the given number during the
multiple time. Just so one cannot reject the practical
conclusions of Probabilities, though one may object
with Mr. Venn to speaking of belief being numerically
measured. Indeed these principles of peTpNTIKn are
put forward not as proof against metaphysical subtle-
ties, but as practical; self-evident à priori, or by what-
ever érayoyn or édiopòs is the method of practical
аxioms.
Let us now approach the Problem, attacking its
inquiries, separately and combired, with the aid of
appropriate POSTULATES.
(a)' The first postulate appropriate to the first in-
quiry is : The rate cf increase of pleasure decreases as
its means increase.
second differential of pleasure with regard to means is
continually negative. It does not assert that the first
differential is continually positive. It is supposable
(though not probable) that means increased beyond a
certain point increase only pain. It is also supposable
that the higher pleasures' do not ' come from pleasure-
stuff at all,' and do not increase with it. Of course
there are portions of the utilitarian whole unaffected by
our adjustments; at any rate the happiness of the
stellar populations. But this does not invalidate the
postulate, does not prevent our managing our 'small
peculiar' for the best, or asserting that in respect
thereof there tends to be the greatest possible happiness.
The proposition thus stated is evidenced by every-day
experience ; experience well focused by Buffon in his
The postulate asserts that the
1 See the cuwulative proofs of this postulate adduced by Professor
Jevons in Theory of Political Economy.
喜びの単位。
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時間は、後者の喜びと同じくらい求められるものである。
与えられた時間の間に与えられた人数のn倍の人が喜ぶこと。
与えられた時間の間に与えられた数のn倍の人によって、あるいは、複数の時間の間に与えられた数の
複数の時間の間に与えられた数の人が喜ぶ後者の喜びと同じくらい求められる。それと同じように、確率の実用的な結論を否定することはできません。
確率論の結論を否定することはできない。
Venn氏のように、信念が数値的に測定されることに反対することはあっても
測定されたものであると言うことに、ベン氏と共に反対するかもしれません。実際、これらのPeTpNTIKnの原則は
形而上学的な微妙な関係に対する証明としてではなく、実用的な、自明のこととして提示されている。
これらの原理は、形而上学的な微妙な関係に対する証明としてではなく、実用的なものとして提示されている。
このような原理は、形而上学的な微妙な関係に対する証明としてではなく、実用的なものとして提示されています。
аxioms.
ここでは、問題に接近し、その問いかけを個別に、あるいは組み合わせて攻撃してみよう。
疑問点を個別に、あるいは組み合わせて、適切なPOSTULATESの助けを借りて攻撃しよう。
適切なポスチュレイト
(a)' 第一の問題に適した第一のポスチュレートは次の通りです。
疑問点は 快楽の増加率は、その手段が増えると減少する。
喜びの増加率は、その手段が増加するにつれて減少する。
手段に対する快楽の第二次差分は
継続的に負である。これは、第1の差動が継続的に正であることを主張するものではない。
の差が継続的に正であることを主張するものではない。仮定可能である。
(確率的ではありませんが)あるポイント以上に手段を増やすと
痛みだけを増加させると仮定できます。また、次のようなことも考えられます。
高次の快楽は快楽的なものからではなく、快楽的なものと一緒には増えない。
また、より高度な快楽は、快楽から来るものではなく、快楽とともに増加するものでもないと考えられます。もちろん
功利主義の全体の中には、私たちの調整に影響されない部分もあります。
もちろん、私たちの調整に影響されない功利主義的な全体の部分もありますが、いずれにせよ、恒星の人々の幸福は
星の集団の幸福などです。しかし、これはこの仮定を無効にするものではありません。
仮定を無効にするものではなく、私たちが「小さな特殊性」を最善に管理することを妨げるものでもありません。
しかし、これは仮定を無効にするものではなく、私たちが「小さな特殊性」を最善に管理することを妨げるものでもなく、また、その点に関しては
その結果、可能な限り最大の幸福が得られる傾向にあると主張することを妨げるものではありません。
このように述べられた命題は、日々の経験によって証明されています。
ビュフォンがその著書の中でよく注目した経験である。
この命題は、以下のことを主張している。
1 この命題については、ジェヴォン教授が『政治経済論』の中で提示したキュウシュウの証明を参照してください。
ジェヴォンスは『政治経済学の理論』の中で、この命題を証明している。
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Moral Arithmetic,' Laplace in his ' Essay on Proba- bilities,' William Thompson in his ' Inquiry into the Distribution of Wealth,' and Mr. Siclgwick in the ' Me- thods of Ethics.' This empirical generalisation may be confirmed by ' ratiocination ' from simpler inductions, partly common to the followers of Fechner, and partly peculiar to Professor Delbceuf. All the formulae suggested for the relation between quantity of stin~ulus and intensity of sensation agree in possessing the property under con- sideration; which is true then of what Professor Bain would describe, as pleasures of mere intensity ; coarse pleasures indeed but the objects of much expenditure. Thus pleasure is not proportionately increased by in- creased glitter of furniture, nor generally by increased scale of establishment ; whether in the general case by analogy from the Fechnerian experiments on the senses1 or by a more d priori 'law of relation ' in the sense of Wundt.
But not only is the function connecting means and pleasure such that the increase of means does not pro- duce a proportionate increase of pleasure; but this effect is heightened by the function itself so varying (on repetition of the conditions of pleasure) that the same means produce less pleasure. The very parameter in virtue of which such functional variation occurs is exhibited by Professor Delbceuf in the case of eye-sen- sations ; "hat a similar variation holds good of pleasures in pneral is Bain's Law of Accommodation. Increase of means then, affording proportionately increased re- petition of the conditions of pleasure, does not afford proportionately increased pleasure. Doubtless there
Of. Fechner, Psychophyaik, vol. ix. p. 6. fiudr peychophyaqzle, &c.
フェヒナーは、「道徳的算術」、ラプラスは「確率論」、ウィリアム・トンプソンは「富の分配に関する考察」、シシルグウィックは「倫理学の方法」を発表している。この経験的な一般化は,部分的にはフェヒナーの信奉者たちに共通し,部分的にはデルブセフ教授に特有の,より単純な誘導からの「配給」によって確認することができる。刺激の量と感覚の強さの関係について提案されたすべての式は、検討中の特性を持っているという点で一致している。これは、ベイン教授が単なる強さの快楽と表現したものにも当てはまる。このように、快楽は家具の輝きが増すことで比例的に増大するものではなく、一般的には施設の規模が大きくなることでもない。一般的なケースでは、感覚に関するフェヒナーの実験からの類推によるものであろうと、ヴントの意味でのより先験的な「関係の法則」によるものであろうと。
しかし、手段と快楽を結びつける機能は、手段の増加が快楽の増加に比例しないようなものであるだけでなく、この効果は、同じ手段がより少ない快楽を生み出すように(快楽の条件の繰り返しで)機能自体が変化することによって高められる。このような機能的な変化が起こるパラメータは、デルブセフ教授が目の感覚の場合に示したものである。「プネラールの快感にも同様の変化があることは、ベインの宿泊の法則である。手段を増やせば、それに比例して快楽の条件を満たすことができるが、快楽もそれに比例して増えるわけではない。疑いなく、そこには
のである。Fechner, Psychophyaik, vol. ix. p. 6. fiudr peychophyaqzle, et c.
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